23948sdkhjf

Metroselskabet lever ikke op til sit ansvar

Enhedslisten kræver redegørelse for de mange arbejdsulykker på metrobyggepladserne. Kravet om kædeansvar vil blive rejst igen ved efterårets finanslovsforhandlinger
En alvorlig arbejdsulykke på metrobyggeriet får nu Enhedslisten i København og på Christiansborg til at kræve kædeansvar i kontrakterne, og beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) afkræves forklaring.

I begyndelsen af juli blev metrobyggeriet ramt af en brand i tunnelgravemaskinen 30 meter under jorden på byggepladsen ved Nuuks Plads i København. Branden kostede alvorlige forbrændinger på to metroarbejdere.

Signe Færch, Enhedslistens medlem af Metrobyggeriets bestyrelse vil nu have en redegørelse fra Metroselskabet.

- Det er en forfærdelig ulykke, som simpelthen ikke må ske. Jeg har gentagne gange taget det bekymrende arbejdsmiljø op. Jeg vil nu kræve, at Metroselskabet kommer med en redegørelse for den konkrete ulykke, så ansvaret kan placeres. Selskabet skal også redegøre for, hvorfor der er så mange alvorlige arbejdsulykker, og hvad direktionen vil gøre for at rette op på det. På næste bestyrelsesmøde vil jeg foreslå, at der også skal skrives kædeansvar for arbejdsmiljøet ind i kontrakterne. Vi får aldrig rettet op på tingene, hvis vi ikke placerer ansvaret hos hovedentreprenøren, siger hun.

Fokus på sikkerhed

I januar meldte Metroselskabet ellers ud, at sikkerheden for de ansatte på Cityringens byggepladser var for dårlig og lovede, at der nu skulle være mere fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø på byggepladserne.

Men siden har firmaerne på byggeriet fået flere påbud om farligt arbejde, viser en gennemgang af Arbejdstilsynets rapporter, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

Gennemgangen viser, at allerede i årets første fem måneder har tilsynet grebet ind med strakspåbud og forbud til metroens entreprenører 108 gange. Det er næsten ligeså mange forbud og strakspåbud, som metroen fik hele sidste år. Rapporterne viser desuden, at ansatte arbejder uden nødvendigt sikkerhedsudstyr.

Derfor vil Enhedslisten igen rejse kravet om kædeansvar, siger partiets ordfører for social dumping, Finn Sørensen.

- Hvis Folketinget havde vedtaget Enhedslistens forslag om kædeansvar, også for arbejdsmiljø, så havde Metroselskabet nok i højere grad levet op til deres ansvar. Vi vil rejse kravet igen ved de kommende finanslovsforhandlinger. Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen må forklare, hvorfor arbejdsmiljøet er så elendigt og farligt i Metrobyggeriet. Andre store byggerier som Øresundsbroen og DR lykkedes det jo at gennemføre uden så mange alvorlige arbejdsulykker, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093