23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bedre overblik over vejefterslæb

Den kommunale vejvedligeholdelsestilstand skal synliggøres i nyt projekt

Nu vil landets kommuner have et mere præcist overblik over efterslæbet til vejvedligeholdelse.

Det skal ske gennem et projekt, som det landsdækkende samarbejdsforum Samkom skal stå for. Ideen er at synliggøre vejvedligeholdelsesstandarden i de enkelte kommuner og udføre gennemsnitsbetragtninger på landsplan. Inspirationen kommer fra Københavns og Odense kommuner, der begge har synliggjort vedligeholdelsespotentialet i deres kommuner. Samtidig er det i økonomiaftalen mellem regeringen og Kommunernes Landsforening (KL) aftalt at lave en analyse af vedligehold af kommunale veje.

Det skriver bladet Asfalt.

Mange forskellige bud

Formanden for KL’s teknik- og miljøudvalg, Koldings borgmester Jørn Pedersen (V), siger om baggrunden, at der i dag er mange forskellige bud på, hvor stort efterslæbet er.

- Disse bud varierer fra 3,5 til 22 mia. kroner. Den store divergens medfører en del forvirring, mener han.

Næstformanden i udvalget, Horsens’ borgmester Peter Sørensen (S), erkender, at kommunerne generelt har nogle udfordringer med vejvedligeholdelsen.

- Vigtigst er det dog, at alle beslutninger sker på et oplyst grundlag. Vi er nødt til i første omgang at kende efterslæbets omfang, siger han.

Brug for flere penge

Samkoms projekt vil fokusere på kørebaner, afvanding, cykelstier, fortove, broer og bygværker samt gadebelysning og signalanlæg.

Asfaltindustriens direktør Anders Hundahl støtter Samkoms projekt, som han tror vil gøre det endnu tydeligere, at der er brug for at handle nu. Han mener imidlertid ikke, at der er brug for mere analyse af vedligehold af kommunale veje.

- Vedligeholdelsen af de kommunale veje er i forvejen ret veldokumenteret gennem de to vejforvaltningssystemer “vejman" og “Rosy". Der er brug for flere penge - ikke flere analyser, siger Anders Hundahl til Asfalt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|