Målsætning kræver flere P-pladser
Der bør anlægges flere parkeringspladser ved togstationerne, så pendlernes biler kan stå trygt og tæt på, mener S-ordfører
- Der er brug for mere attraktive parkeringspladser, end der er i dag. Bilen skal både kunne stå trygt og tæt på stationen. Ellers er det ikke attraktivt at sætte bilen, siger transportpolitisk ordfører for Socialdemokratiet, Rasmus Prehn.
Gratis parkering
Ifølge tal fra DSB er der i dag 24.682 såkaldte stationsnære parkeringspladser, der defineres som gratis langtidsparkering i nærheden af togstationer.
Øger man antallet af parkeringspladser med 20, 30 eller 40 procent vil det ifølge DSBs beregninger betyde, at der i fremtiden skal anlægges 4936, 7405 eller 9873 nye parkeringspladser.
- Vi har haft møder med pendlerforeninger, der har givet udtryk for, at det er et problem, at man ikke kan parkere ved stationen. Det skal løses. Der er et kæmpe potientiale i at anlægge flere parkeringspladser, så det er noget vil skal prioritere højt, siger Rasmus Prehn.
Han føler sig overbevist om, at senest om 15 år, vil parkeringsproblemerne være løst.
- Der kommer til at ske en kraftig udvikling i løbet af fem år, for vi står med et presserende problem. Men vi er nok først helt færdige om 15 år. Det er derfor, at vi skal i gang med anlægsarbejdet allerede nu, fastslår Rasmus Prehn.
Usikre omkostninger
I et svar til transportudvalget fra transportminister Magnus Heunicke (S) fremgår det, at der ikke kan laves en nøjagtig udregning for de samlede omkostninger, da udgifterne til en forøgelse vil variere meget fra station til station.
Det skyldes, at mulighederne for blandt andet at skaffe de nødvendige arealer til stationerne er meget forskellige. DBS anslår dog, at såfremt, der er et ledigt areal, så koster en bilparkeringsplads i gennemsnit 40.000-50.000 kroner i anlægsomkostninger.
Transportministeren skriver i sit svar til udvalget, at pengene til de ekstra parkeringspladser skal hentes fra Togfonden:
- Vi har med Aftale om Togfonden afsat en pulje på 200 mio. kroner til medfinansiering af kommunale parkeringspladser ved stationerne i de byer, der betjenes af Superlyn. DSB vil nu igangsætte en analyse af udbygningsmulighederne af parkeringspladser. Herefter vil jeg drøfte den med forligskredsen bag Togfonden. Med udgangspunkt i analysens anbefalinger kan vi medvirke til etablering af flere parkeringspladser ved stationerne i et fælles statsligt-kommunalt samarbejde, og sikre et attraktivt skift fra bil til tog.