Mønbroen gøres langtidsholdbar
MT Højgaard har netop vundet kontrakten på også anden etape af hovedistandsættelsen af Mønbroen
MT Højgaard har for en måned siden afleveret første etape af den omfattende renovering af broen over Ulvsund og kan nu se frem til at fortsætte arbejdet på en anden etape. MT Højgaard har netop i konkurrence med fire andre entreprenørvirksomheder fået tildelt kontrakten på renovering af broens underdel.
- Det er vi naturligvis meget glade for. Vi har haft et godt samarbejde med Vejdirektoratet og dets rådgiver Rambøll på første etape og er stolte af skulle gøre arbejdet færdigt, siger produktionsdirektør Niels Lønow fra MT Højgaard.
Projektleder i Vejdirektoratet Hans-Aage Munk Cordua oplyser, at formålet med renoveringen er at sikre fortsat fremkommelighed og større bæreevne.
- Og så skal den gerne holde de næste 30-40 år, siger han.
Ny konstruktion
Broen, der officielt lyder navnet Dronning Alexandrines Bro, er en 750 meter lang klassisk buebro støttet af i alt 11 buefag. Der er to gange fem fag af jernbeton på hver side af en gennemsejlingsbue, der er konstrueret af stål. Betonbuerne er placeret under kørebanen, mens det store stålbuefag rejser sig over kørebanen midt på broen.
Første etape af hovedistandsættelsen har handlet om oversiden.
- Vi har fjernet asfalten, udskiftet kantbjælker og rækværk med en ny armeret konstruktionsbeton, der er afsluttet med en ny kunststofbelægning. Dermed er der skabt en slags regnfrakke, så fugt og saltvand ikke kan trænge igennem til undersiden, siger Niels Lønow.
Anden etape med undersiden indebærer afrensning af dårlig beton og derefter sprøjtestøbning af ny beton på betonsøjler og buekonstruktioner, hvorefter de får en svumning, det vil sige en overfladebehandling.
Arbejdet skal gå i gang senest 1. marts næste år og være afsluttet i slutningen af 2016.
- Arbejdet er følsomt over for vejret, og vi kan derfor i første omgang i år kun gå i gang med indledende øvelser, inden selve arbejdet begynder til foråret, siger Niels Lønow.
Han oplyser, at MT Højgaard udfører størstedelen af arbejdet i egenproduktion.
Arbejdet skal udføres fra stillads, som hænges op i brokonstruktionen.
Midterfag i tredje etape
Når renoveringen af undersiden er afsluttet i 2016 mangler der en tredje etape, der omfatter gitterkonstruktionen i gennemsejlingsfaget. Denne del er der endnu ikke givet bevilling til.
MT Højgaards to kontrakter på broen har en samlet værdi af cirka 85 mio. kroner.