Undersøgelse af konsortium pågår
Lige nu undersøger Konkurrencerådet en anmeldelse om et påstået ulovligt konsortium
Vejstribekonsortiet består af LKF Vejmarkering og Eurostar, og anmeldelsen kommer fra konkurrenten Guide-Lines.
Som Licitationen - Byggeriets Dagblad tidligere har beskrevet mener Guide-Lines, at konsortiet gennem flere år har kæmpet for at skabe monopol på kørebanemarkering i Danmark, og at konsortiets priser ligger 20 procent for højt.
Hvad vægter højest?
Eurostar har tidligere givet udtryk for, at fordi Vejdirektoratet udbyder i store EU-udbud, så er virksomheden nødt til at betragte udbuddet i forhold til udenlandske aktører. Adm. direktør Jesper Wraae-Bess har sagt, at vurderingen har været, at virksomheden ikke havde kapacitet til at vinde alle pakker, og at det var baggrunden for at indgå i konsortiet.
Dermed er effektivitetsgevinst et nøgleord i sagen. Har Eurostar og LKF opnået større effektivitetsgevinster ved at gå sammen i et konsortium, end tabet fra konkurrencebegrænsningen er?
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kommenterer ikke på verserende sager, og hverken LKF Vejmarkering eller Eurostar har nogen kommentarer til sagen på nuværende tidspunkt.
Påbud om ophør
Helt overordnet fortæller Jacob Schaumburg-Müller, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der er sekretariat for Konkurrencerådet, at hvis Konkurrencerådet i en given sag, vurderer, at et konsortium er i strid med konkurrenceloven, så skal styrelsen vurdere, hvad der skal ske.
- Hvis Konkurrerådet finder, at en handling er i strid med Konkurrenceloven, så påbyder rådet de pågældende parter at holde op med det. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan beslutte at oversende sagen til politiet, hvis vurderingen er, at der kan være tale om noget strafbart, forklarer han.