23948sdkhjf

ID-kort med krav om kursus vil blive dyrt

Omkostningerne står ikke mål med hvad man vil opnå, lyder det fra Socialdemokraterne
Det vil blive for dyrt for myndighederne at indføre obligatorisk sikkerhedsuddannelse i forbindelse med det lovpligtige ID-kort, der er på vej til byggebranchen.

Det er grunden til, at regeringen ikke har villet imødekomme ønsket fra fagbevægelsen og Folketingets venstrefløj om at kræve en dags sikkerhedsuddannelse for at kunne erhverve det ID-kort, som forventes at blive dagligdag i byggeriet fra næste sommer.

- Vi skal leve op til EU-retten. Selv om det næppe er i strid med EU-retten at stille krav om sikkerhedsuddannelse i forbindelse med ID-kortet, så vil det blive ret dyrt at leve op til EU-retten, siger Jens Joel, Socialdemokraternes forhandler på området.

- Hvis vi indfører obligatorisk sikkerhedsuddannelse skal vi anerkende de beslægtede uddannelser, som den udenlandske arbejdskraft kommer med. Vi skal derfor have en myndighed til at tjekke, om den udenlandske sikkerhedsuddannelse er i orden og tilstrækkelig til at opfylde de danske krav. Vurderingen er, at den omkostning, der vil følge med en sådan myndighedsopgave, ikke står mål med, hvad vi vil opnå i øget sikkerhed, siger Jens Joel.

Også sikkerhedseffekt

I forarbejderne til indførelsen af ID-kort har konsulentvirksomheden Damvad beskrevet forskellige modeller til et ID-kort. I en enkelt model indgår en dags sikkerhedskursus. Det noteres, at det offentlige kan have omkostninger i forbindelse med tjek af ID-kort, men “denne omkostning ventes ikke at afvige væsentligt fra Skats eksisterende tjek af ID".

Man noterer samtidig, at en dags kursus som udgangspunkt kan påvirke arbejdsmiljøet i positiv retning, men det understreges, at vurderingen er behæftet med usikkerhed.

Jens Joel mener, at ID-kortet - som regeringen kalder et sikkerhedskort - også vil få en positiv effekt på arbejdsmiljøet selv uden krav om sikkerhedskursus.

- Sikkerhedskravene ændres ikke. Det er stadig arbejdsgiverne, der har ansvaret for at tilrettelægge arbejdet forsvarligt og instruere deres ansatte og sikre, at de har de fornødne kvalifikationer. Men med sikkerhedskortet skabes der gennemskuelighed og klarhed over, hvem der er den ansattes arbejdsgiver, at forsikringsforholdene er i orden, og at den ansatte får kendskab til reglerne, siger Jens Joel.

Ansvarsforflygtigelse

I fagbevægelsen ærgrer man sig over, at regeringen ikke tager skridtet fuldt ud og kombinerer ID-kortet med obligatorisk sikkerhedskursus.

- Det er ansvarsforflygtigelse at give EU skylden for alt det, man ikke selv har mod til at gennemføre. Irland har haft deres Safe Pass i mere end 10 år, og jeg har ikke hørt, at EU er kommet efter Irland og deres måde at administrere eller tjekke andre landes sikkerhedsuddannelser, siger Jørn Erik Nielsen, formand for BAT-kartellets arbejdsmiljøudvalg indtil i fredags.

- Det ville virkelig kunne give et mærkbart løft af sikkerheden i byggebranchen blandt unge, uerfarne og udenlandsk arbejdskraft, som erfaringsmæssigt kommer mest til skade, hvis der blev pligt til, at alle har en grundlæggende sikkerhedsuddannelse, inden de begynder på en byggeplads, siger han.

I Dansk Byggeri er man modstander af obligatorisk sikkerhedsuddannelse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094