23948sdkhjf

Uenighed om tunnel til Nordhavn skal føres videre

Tunnel til Nordhavn fra Nordhavnsvej skal anlægges “senere i lyset af byudviklingen i Nordhavn"
Som et led i trafikaftalen mellem regeringen og Københavns Kommune skal der anlægges tunnel fra Nordhavnsvej under Svanemøllebugten til Nordhavn.

Samlet forventes et tilslutningsanlæg til Nordhavnsvej og en tunnel til Nordhavn at koste 2,1 mia. kroner, som skal finansieres via By & Havn.

Tilkoblingsanlægget skal gennemføres i 2014-2016, mens Nordhavnstunnel anlægges senere i lyset af byudviklingen i Nordhavnen, hedder det i aftalen.

Med en tunnel til Nordhavn vil den tunge trafik til og fra containerhavnen ikke gå igennem boligområder. Spørgsmålet er derudover, om det samtidig er første skridt i etablering af en havnetunnel som en østre ringvej med forbindelse fra Helsingørmotorvejen via Nordhavnsvej under Nordhavn, Refshaleøen, Kløvermarken, Amagerbro og Amager Fælled til Amagermotorvejen.

Nej, siger Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

- Med en tunnel hele vejen til Nordhavn sikrer vi, at de mange lastbiler til og fra containerterminalen ikke skal køre på små veje i vores boligområder. Det er en stor gevinst for trafiksikkerheden og vil hjælpe med at nedbringe støjen og luftforureningen i byen. Men tunnelen er ikke og skal ikke være startskuddet på en havnetunnel, siger Morten Kabell.

Kan kun gå for langsomt

Derimod mener lobbygruppen Københavnertunnelgruppen, der siden 2005 har arbejdet for en østgående havnetunnel, at den besluttede tunnel til Nordhavn samtidig skal være startskud til det videre arbejde med en havnetunnel.

- Det kan kun gå for langsomt med at få havnetunnellen ført videre til Nordhavn og derfra under vandet til Refshaleøen og videre ud under Amager for til sidst at ramme Amagermotorvejen ved Sjællandsbroen, så man kan få ledt den gennemkørende trafik udenom København, siger Københavnertunnelgruppens koordinator, Bo Sandberg.

Han betegner det som uhyre positivt - men også bydende nødvendigt - at det nu formelt er besluttet, at det igangværende byggeri af Nordhavnsvej skal føres videre ud til selve Nordhavn, “så vejen dermed kommer til at leve op til sit navn".

Flertal for tunnel

En havnetunnel deler vandene.

Et flertal i Borgerrepræsentantionen, med Socialdemokraterne og overborgmester Frank Jensen i spidsen, mener, det vil løse trængselsproblemer, mens et mindretal med Enhedslisten, SF og radikale er imod og mener, at det blot vil tiltrække flere biler og flytte problemerne.

Analyser fra Transportministeriet viser, at der er eller bliver behov for en havnetunnel. Man slår imidlertid også fast, at der er bedst økonomi i den første etape til Nordhavn, som altså nu er besluttet.

Hele havnetunnel-strækningen vil koste mellem 21 og 27 mia. kroner afhængig af, hvilken model der vælges.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125