23948sdkhjf

Polsk entreprenør fjernet fra metro

Kontrakt med polsk underentreprenør på Cityringen er opsagt i utide - entreprenøren efterlader ubetalt løn og pensionsindbetaling
Endnu en udenlandsk entreprenør er fjernet i utide fra det københavnske metroprojekt med ubetalte lønninger og pensionsindbetalinger for minimum to mio. kroner.

Der er tale om den polske entreprenørvirksomhed Kormal, der siden september har udført betonarbejde i stationsskakten ved Enghave Plads. Metroprojektets hovedentreprenør Copenhagen Metro Team (CMT) har hævet kontrakten med Kormal. Så sent som i fredags arbejdede 45 Kormal-medarbejdere i stationsskakten. Mandag var de taget fra arbejdet. Det fik en række medarbejdere til at kontakte 3F, fordi de ikke har fået løn for januar. En hurtig undersøgelse har siden afdækket, at der heller er indbetalt pensionsbidrag og feriepenge.

- De var godt nok overraskede over lige pludselig at stå uden arbejde. Så beslutningen må være kommet hurtigt. Hvad årsagen er, har vi ikke fået oplyst. Arbejdet med at lave bundpladen, som Kormal har kontrakt på, er kun halvt fuldført. På baggrund af medarbejdernes henvendelse og en hurtig opgørelse har vi opgjort et foreløbigt krav på 2,1 mio. kroner. Det vil vi gøre gældende over for CMT, der har haft kontrakten med Kormal, siger Jesper Weihe, faglig sekretær i Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening (BJMF).

- Vi går ud fra, at CMT og Metroselskabet vil udrede folkenes tilgodehavende, hvis Kormal ikke kan eller vil betale, akkurat som det skete med Cinterex, siger han.

Dermed henviser han til, at CMT og Metroselskabet i fællesskab i december 2013 fyrede den portugisiske underentreprenør Cinterex efter flere faglige sager med adskillige dokumenterede brud på overenskomsten og efterfølgende slog fast, at afgørelser i Arbejdsretten vil blive respekteret.

Ophør bekræftes

CMT bekræfter over for Licitationen, at samarbejdet med Kormal er ophørt. CMT oplyser, at det sker “efter gensidig aftale", og fordi arbejdet ifølge kontrakten er tilendebragt. CMT har ikke inden Licitationens deadline kunnet give en forklaring på, hvorfor samarbejdet ophører så pludselig.

Metroselskabet ønsker ikke at udtale sig og kalder det et forhold mellem CMT og Kormal.

Metroselskabet bekræfter dog, at CMT over for Metroselskabet har oplyst, at kontrakten med Kormal er ophørt, og at man i Metroselskabet forstår, at opsigelsen ikke relaterer til sager om løn- og arbejdsforhold.

Siden Kormal begyndte på metroprojektet i september har BJMF indledt to faglige sager mod Kormal for manglende overholdelse af overenskomsten. En tredje er nu på vej på baggrund af den seneste opgørelse. Kormal er medlem af Dansk Byggeri, hvor konsulent Søren Lund Hansen bekræfter, at man behandler to elementer, og at der netop fra 3F er kommet begæring om endnu et 48 timers møde.

I BJMF imødeser man udviklingen med interesse.

- Det er jo ikke første gang, CMT vælger underentreprenører og bemandingsbureauer med et blakket ry, så man kan sådan set ikke sige, at det kommer som en overraskelse, at samarbejdet med Kormal ophører, og at der tilsyneladende er en stor ubetalt regning i forhold til medarbejderne, siger Jesper Weihe.

Ikke første gang

Det er ikke første gang, Kormal er involveret i fagretlige sager. Kormal arbejdede i 2011-2012 som underentreprenør for nu krakkede Pihl på Søfartsmuseet i Helsingør.

Her blev Kormal fanget i alvorlige overenskomstbrud, som førte til, at Kormal i et forlig accepterede en bod på en mio. kroner til 3F.

Kormal blev på Søfartsmuseet beskyldt for at operere med to typer ansættelseskontrakter, en reel til medarbejderne og en fiktiv til ære for hovedentreprenør og fagbevægelse.

Efter at Kormal i august 2012 havde afsluttet arbejdet på Søfartsmuseet besluttede Pihl, at man ikke længere ønskede at samarbejde med det polske firma.

Kormal oprettede 1. december en dansk filial med dansk cvr-nummer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105