Store renoveringer får topkarakterer
Det er vigtigt at have overskud til det ekstra, der altid ligger i en renoveringsopgave, siger Gaihede Ingeniører & Arkitekter. Fem af deres projekter har med støtte fra bygherre og entreprenør opnået topkarakterer hos Byggeriets Evaluerings Center
Og som et led i arbejdet med at finde eksempelprojekter, der kan styrke især renoveringers ry, modtager aktørerne fra den uafhængige instans Byggeriets Evaluerings Center (BEC) nogle rimeligt komplicerede spørgeskemaer", som direktør og bygningsingeniør Ragn Gaihede fra Gaihede ingeniører & arkitekter i Valby siger til Licitationen.
Hans virksomhed, der blandt andet har været involveret i facaderenoveringen af den katolske kirkes ejendom i Bredgade i København og i almene boliger på Hermodsgård i København, har fået hele fem Aer (topkarakter) fra BEC - det vil sige reelt fra samarbejdspartnerne som har udfyldt spørgeskemaet - på i alt fem større rådgivningsopgaver.
Bygger på nøgletal
- De fine karakterer bekræfter os i, at vi er på rette spor. Vi er en rådgivervirksomhed, der sætter en ære i ikke at love mere, end vi kan holde. Derfor er denne vurdering så vigtigt, da det netop er vores kunder, der bedømmer os, siger Ragn Gaihede.
BECs karakterskala bygger på nøgletal, der evaluerer opgavens mange delområder.
Nøgletalsskalaen går op til 5,0. Gaihede har her scoret betydeligt over gennemsnittet: Efter de fem projekter ender Gaihede på 4,8, hvor gennemsnittet for alle BEC-vurderinger er på 3,8.
På bygherretilfredshed har Gaihede fået 4,9, og det samme på tilfredshed med rådgiverens bidrag til et konstruktivt samarbejde mellem projektet aktører.
Ikke hvile på laurbær
- Spørgeskemaet er som sagt temmelig omfattende og det er med til at gøre hele bedømmelsen valid, mener Ragn Gaihede.
- Spørgsmålene fra BEC går til bygherre, til os og til entreprenør og der bliver spurgt til hele processen, også midtvejs, hvor man kan være sure og hvor meget i processen kan se svært ud. Derfor giver undersøgelsen en høj troværdighed, og den giver os mulighed for at forbedre os. Det handler om at behandle både budgetter og beboerinformation med respekt, om at forfine produktet og ikke hvile på laurbærrene, siger Ragn Gaihede fra gazellevirksomheden til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Han understreger, at projekterne har været meget forskellige; fra udlejningsejendomme over foreninger til almene boliger.
- Det er vigtigt at få fastlagt nogle gode rammer, så aftaler ligger fast. Og at kune sætte sig ind i beboernes verden. Når der er styr på papirer og byggeteknik og det, der gentager sig i mange projekter, har man overskud og luft til at handle på alt det, der helt sikkert opstår i så store projekter, siger Ragn Gaihede.