23948sdkhjf

To maskiner i én skal klare 800 km rabatter

Skive Kommunes vejfolk har øget hastigheden på rabatfræsning til mere end det dobbelte ved at kombinere to maskiner
Utæmmede rabatter giver dårlig afledning af regnvand fra vejene. Dårlig afledning af regnvand giver dårlige og måske tilmed farlige veje med behov for mere vedligehold og udbedring af skader. Derfor skal der høvles af vejrabatterne, når de er blevet for voldsomme og hæmmer afledningen af vejvandet.

Typisk en opgave for en rendegraver, var vurderingen på Entreprenørgården hos Skive Kommune tidligere.

- Vedligeholdelsen af kommunens asfaltveje er nu udliciteret til et entreprenørfirma, som kan forlange, at rabatterne så også kan afvande vejene. Dermed stod vi pludselig med rigtig mange rabatter, der skulle fjernes, fortæller formand Niels Martin Riis på Entreprenørgården.

- Hvad kunne vi gøre? Kunne vi selv løse opgaven? Havde vi udstyr til det? Vi vidste, at vi skulle bruge en Hydrema MPV til andre opgaver. Den måtte vi kunne udnytte også til rabatfræsning, hvis vi fik kombineret med det rigtige grej. Det gjorde vi så, forklarer Skive-formanden.

Det rigtige grej viste sig at være en tysk Dücker rabatfræser af typen BF 800. En bugseret maskine, som koster under det halve af Dückers selvkørende SBF 900.

Blev selvkørende

- I kombination med en Hydrema 900MPV redskabsbærer har Skive Kommunes folk i virkeligheden selv gjort den bugserede rabatfræser selvkørende. Og dermed sparet en voldsom masse penge, som så i stedet kan bruges til andet tilbehør til redskabsbæreren, siger direktør Lennart Ahlefeldt-Laurvig hos den danske Dücker-importør, Special Maskiner A/S i Rudkøbing.

- Special Maskiner kendes netop på de særlige problemløsninger, som kan give vore kunder noget, som andre ikke har. Skive Kommunes egen løsning med en Dücker BF 800 og en Hydrema 900MPV falder helt i tråd med vores målsætning. Det er jo fint, at vore kunder laver alternative løsninger med eksisterende produkter, når det giver et mere optimalt resultat, siger Lennart Ahlefeldt-Laurvig.

Det er formand Niels Martin Riis selv, der har ageret Ole Opfinder på Entreprenørgården i Skive. Han havde i forvejen kig på redskabsbæreren fra Hydrema, efter at Skive Kommune havde været ramt af voldsomme skybrud og oversvømmelser. Maskinen skal anvendes til Hydremas højvandsberedskab Flood Defence til hurtig opstilling af mobile dæmninger. Men hvorfor ikke også anvende Hydrema’ens mange kræfter til rabatterne?

Af med huset

I standard-versionen er Dücker BF 800 rabatfræseren beregnet til at spænde efter en lastbil eller traktor. En fræserfører i et førerhus på fræseren sørger for at holde kursen.

I Skive har folkene på Entreprenørgården pillet førerhuset af asfaltfræseren, og i stedet for at blive trukket af en lastbil, bliver den nu skubbet af redskabsbæreren. Bag på Hydrema’en er monteret en kost med hydraulisk sideforskydning, så den kombinerede maskine efterlader en ren vej.

- Med vores sammenbygning har vi opnået mindst dobbelt så høj kapacitet i forhold til tidligere, da vi klarede rabatterne med rendegraver. Hydrema-redskabsbæreren med rabatfræseren i front kører uden stop. Typisk har vi to lastbiler til at tage imod det affræsede materiale, som sendes op i ladet af rabatfræserens transportbånd. Lastbilerne kører så i pendulfart til aflæsningsstederne, fortæller maskinfører Anders Foldager Christensen.

Det er ham, der sidder ved rattet i Hydrema’en bag rabatfræseren. Et kamera lige over maskinens fræseaggregat giver ham optimalt overblik via en skærm i redskabsbærerens kabine.

Billig meter-pris

- Jeg fylder en lastbil på 10 minutter. I løbet af en normal dag fjerner vi mindst 24 læs. Det går mindst dobbelt så hurtigt som med rendegraver, og rabatten er langt flottere efter at rabatfræseren har været over den. Med kosten bag på Hydrema’en sparer vi så også den traktor, der tidligere efterfølgende skulle gøre vejen ren, siger Anders Foldager Christensen.

- Vi har omkring 800 kilometer veje, hvor der skal høvles rabatter i begge sider. Derfor har vi lavet en vurdering af, hvad det koster os at klare rabatterne selv med kombinationen af Hydrema 900MPV og Dücker BF 800. Og vi får helt klart en rimeligt billig meter-pris i forhold til, hvad vi kunne købe ydelsen til. En rabat-afhøvling skal gerne holde i omkring 10 år. Jo bedre, vi er til det, jo bedre bliver afvandingen af vejene også. Og jo mindre og færre vejskader får vi, forklarer formand Niels Martin Riis på Entreprenørgården hos Skive Kommune.

Den tyske rabatfræser har naturligvis bevaret alle tekniske finurligheder, også efter at Niels Martin Riis og hans kolleger har gjort den selvkørende. Indstillingen af fræsehøjden, ind- og udkobling af fræsehovedet, justering af transportbåndet og indstilling af fræseaggregatets hældning klares hydraulisk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094