Konkursopkøb giver bredere marked
Indtjeningen i Hørning Parket A/S er steget fra 2012 til 2013, og ordrebogen er historisk stor
- Vi har siden, jeg trådte til som direktør for tre et halvt år siden, haft en strategi om at få et bredere sortiment. Tidligere havde vi et snævert sortiment med massive parketstave. Vi har haft et ønske om at kunne tilbyde andre løsninger som mosaikparket, plankegulv og andre typer af gulve, siger adm. direktør i Hørning Parket, Peter Mathiasen.
Men opkøbet er ikke alene skyld i, at strategien er lykkedes.
- Det er svært at skille bønnerne fra vandet, når kaffen kommer ud. Men jeg tror, at vi havde nået en stor del af vores mål selv uden Woodfloor, siger Peter Mathiasen.
Mens Hørning Parket også selv har egenproduktion, er Woodfloor udelukkende en såkaldt handelsvirksomhed, som køber og videresælger gulve fra et netværk af fabrikker.
Hørning Parket, hvis historie strækker sig helt tilbage til 1929, har selv været ramt af konkurs for fem år siden, da moderselskabet gik konkurs, men blev opkøbt.
På trods af udgifter til opkøbet er Hørning Parket, som lige nu beskæftiger omkring 20 personer, kommet ud af 2013 med et plus.
Bruttofortjenesten lå på 7,2 mio. kroner, mens årets resultat før skat ligger på 182.240 kroner. Det er et noget bedre resultat end forrige regnskabsår, som omfatter knap 14 måneder. Her lå det nemlig på 97.470 kroner.
- Vores omsætning ligger lige nu på det niveau, vi lå på før finanskrisen, og vi forventer fremgang i omsætning og resultat de kommende år, fortæller Peter Mathiasen.
Stor ordrebeholdning
Hørning Parket har en vækststrategi, og ordrebeholdningen, som er historisk stor, vidner om, at virksomheden er godt på vej.
- Vores ordrebeholdning er tredoblet i forhold til samme tidspunkt sidste år, siger Peter Mathiasen og tilføjer, at virksomheden har planer om at ansætte flere medarbejdere i de kommende år.
Hørning Parkets hovedmarked ligger i Danmark, Norge og Sverige, men virksomheden eksporterer også til andre dele af verden.