23948sdkhjf

På spor af spor

Masser af arbejde med anlæg af ekstra jernbanespor mellem Vamdrup og Vojens – men sporet kommer først i 2015
Det synes enkelt for enhver med en Märklin- eller Fleischmann-baggrund i bagagen: Mærk op og få lagt de spor, så der kan køres.

Virkeligheden er en lidt anden for byggeleder Ole B. Jakobsen og hans kolleger hos Banedanmark. I øjeblikket arbejdes der på højtryk på udbygning af strækningen Vamdrup-Vojens i det Syd-Sønderjyske.

20 km, som i øjeblikket er enkeltsporet, og som i fremtiden skal være med dobbeltspor og køreledningsanlæg. Ved samme lejlighed opgraderes til, at der kan køres op til 160 km/t på strækningen, som Intercitytoget i øjeblikket bruger 14 minutter om.

Men på trods af højtryk, er det hele ikke bare lige sådan….

- Det bliver først rigtig aktuelt at bygge selve det nye spor i 2015. Til den tid starter vi fra den ene ende og slutter i den anden. I øjeblikket har vi masser af aktivitet faktisk på hele strækningen. Bare ikke med at bygge spor, fortæller Ole B. Jakobsen.

Broer ombygges

Foruden det med de to rækker pinligt parallelle skinner på en hulens masse betonsveller, omfatter anlægsarbejdet også ombygning af sikringsanlæggene ved stationerne både i Vojens og i Vamdrup.

Fremtidens to spor side om side kræver ombygning af flere broer. Nogle skal simpelthen skiftes ud. Og banedæmninger skal udvides for at skabe den nødvendige plads til det nye spor.

Netop i øjeblikket udvides en stor dæmning gennem en mose lige syd for Vamdrup.

- Bastrupdam Mose skal fyldes op. Vi laver kontra-banketter på begge sider af banen for at sikre, at sporet nu også bliver, hvor det skal være. I påsken gennemførte vi den første, store etape i projektet. Den største udfordring var at skrabe folk nok sammen til så stort et arbejde i løbet af helligdagene. Men det lykkedes også, siger byggelederen.

Ekstra støjskærm

Projektet var ikke nået langt syd for Vamdrup Station, før der måtte justeres i planerne.

En række boliger i Vamdrup ligger så tæt på det nye dobbeltspor, at Banedanmark havde tilbudt facadeisolering for at minimere støjgenerne. Det viste sig imidlertid, at boligerne ville undgå støjbelastningen, hvis en støjskærm lige fik lagt 250 meter mere på i længden.

Det er både mængden af godstransport og den lokale passagertransport, der har gjort en udbygning af strækningen mellem Vamdrup og Vojens nødvendig.

Det enkelte spor, der har klaret trafikken hidtil, er med tiden kommet til at udgøre en flaskehals. De 20 km er faktisk et vigtigt forbindelsesled for godstrafikken mellem Skandinavien og det øvrige Europa.

Banedanmarks mandskab har opslået kvarter i en industribygning i Vamdrup, som tidligere har huset engrosfirmaet Den Braven Scandinavia med maling og fugematerialer. Her sidder Ole B. Jakobsen og hans folk og glæder sig over det projekt, de har fået i hænderne.

- Vi har også fornyet Spor 3 på Vamdrup Station. Det er et gammelt spor, der har været brugt til gods, og hvor vi har fornyet alt. Der er lagt ny bund, gamle sveller er skiftet ud med nye, der er kommet nye skærver, og selve skinnerne er udskiftet med en ny og kraftigere type. Men det har været et projekt, der er typisk for, hvad vi normalt laver. Nemlig udskiftning og renovering. Det er ikke så tit, vi får lov til at lave helt nye spor. Derfor er det ekstra spor fra Vamdrup til Vojens noget specielt for os, forklarer byggeleder Ole B. Jakobsen.

Store mængder jord

Selve det praktiske i marken har Banedanmark folk til. Arbejdet omfatter flytning af gigantiske mængder jord, og det er en specialitet for entreprenørfirmaet M. J. Eriksson, som da også har hovedentreprisen på Vamdrup-Vojens.

Eriksson benytter så en række underentreprenører. Banedanmarks egen division Produktion er med i mindre målestok. Og når det kommer til selve montering og justering af det nye spor, træder tyske Strabag til.

Det omfattende anlægsarbejde smitter begribeligvis af på trafikken på strækningen. Banedanmark benyttede påsken til virkelig at nikke den en skalle, og der var faktisk mandskab nok til rådighed til, at det lykkedes at nå mere, end det var planlagt.

Hen over sommeren slår anlægsfolkene til igen og lukker togdriften i tre uger, hvor der så i stedet indsættes togbusser på strækningen. Vamdrup-Vojens har tillige fast mandagslukket, mens arbejdet står på.

Men selv om projektet med det ekstra spor er godt på vej og følger planerne, er der stadig et stykke tid til efteråret 2015, hvor der vil rulle dobbeltsporet trafik.

Og inden det bliver aktuelt med "Gå ikke over sporet – der kommer tog".
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141