23948sdkhjf

Behov for motorvej og havnetunnel er til stede

Der bliver på længere sigt behov for en ny motorvej gennem Jylland og en ringvej eller havnetunnel i København. Det viser en ny rapport, der blev offentliggjort i går
På lang sigt er der behov for udbygge E45, anlægge en havnetunnel eller Østre Ringvej i København og etablere en midtjysk motorvejskorridor.

Det fremgår af en ny rapport, som Transportministeriet offentliggjorde i går.

Rapporten, der er resultatet af flere års analysearbejde, giver et billede af, hvor der på langt sigt skal investeres i veje og jernbanenet i Danmark.

Resultaterne af rapporten er løbende blevet offentliggjort og præsenteret, men med udgivelsen af den samlede rapport, skal partierne bag aftalen om “En grøn transportpolitik" nu i gang med at drøfte analysernes resultater og perspektiver.

- Jeg har inviteret den grønne forligskreds til møde om analyserne og ser frem til, at vi i den kommende tid kan drøfte resultaterne. Rapporten giver et godt grundlag for, at vi kan få en kvalificeret debat om de udfordringer og løsningsmuligheder, der tegner sig for Danmarks infrastruktur i fremtiden, siger transportminister Magnus Heunicke

V ønsker forundersøgelse

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, tager også positivt imod analysen.

- Det er godt, at vi nu har analyser, der sætter os i stand til at tænke langt ud i fremtiden. I Venstre vil vi nu fokusere på den østjyske transportkorridor og på den københavnske ringvej eller havnetunnel. I forhold til begge projekter vil vi gerne have lavet en forundersøgelse og senere også en vvm, siger han.

Hos Foreningen af Rådgivende Ingeniører vækker den mulige udsigt til en havnetunnel begejstring.

- En havnetunnel, eller Østre Ringvej, uden om København vil ikke bare løse problematikken med den stigende mængde af trafik, der allerede i dag belaster fremkommeligheden i hovedstaden – den vil også forbedre Danmarks konkurrenceevne. Når udenlandske virksomheder kigger på mulige placeringer, ser de også på fremkommeligheden, og her vil København stå godt i konkurrence med andre storbyer, hvis der blev bygget en havnetunnel, siger adm. direktør Henrik Garver.

OPP-projekt

Henrik Garver mener desuden, at en københavnsk havnetunnel er et godt OPP-projekt, da projektet er tilstrækkeligt stort til, at det kan bære de ekstraomkostninger, der ofte følger med i OPP, fordi der allerede fra starten tænkes langsigtet i forhold til levetid og vedligeholdelsesomkostninger.

At lade en ny havnetunnel i København være et OPP-projekt, vil Kristian Pihl Lorentzen gerne være med til diskutere.

- Det lyder for mig meget interessant. Det vil jeg gerne være med til at se på. Man skal i sidste ende finde den model, der er bedst for samfundet, siger han.

Regeringen har sammen med forskellige forligskredse i Folketinget allerede besluttet at realisere flere af de projekter, der indgår i analysematerialet.

Blandt dem er udbygninger af Ny Ellebjerg station, udbygninger af det jyske motorvejsnet, en letbane i Ring 3 og en metroafgrening til Nordhavn. Leder side 4
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094