23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Verdens største flydebro er på vej

Verdens største flydebro kommer til at ligge i Norge og er med hjælp fra blandt andre danske og norske ingeniører i fuld gang med at blive til virkelighed












Den største af sin art







































Satser på infrastruktur















Da rådgivningsvirksomheden Cowi i efteråret vandt opgaven med at designe verdens største flydende bro over Bjørnafjord i Norge, det såkaldte projekt E39, blev det startskuddet til en ekstrem kompleks opgave, som involverer specialister fra både Canada, USA, Danmark og Norge - foruden en række eksterne partnere. Ingeniørerne fra den danske - og i høj grad, især med dette projekt - internationale virksomhed, er nu ved at danne sig et overblik over det, der skal blive en fem kilometer lang flydebro, der er forankret på landsiderne af Bjørnafjorden. - Vi arbejder lige nu med at få færdiggjort den tekniske dokumentation og prisoverslag. Jeg kan ikke komme ind på, hvor meget broen kommer til at koste, men forhåbentlig er vi klar med et kvalificeret bud før sommerferien, siger projektleder Erik Sundet, fra Cowi-afdelingen Bridges and structures Oslo, til Licitationen - Byggeriets Dagblad. Han fremhæver, at broen over Bjørnefjord i meget høj grad er et samarbejde mellem ingeniører fra mange lande, og at den nordamerikanske ekspertise er nyttig. Samme type flydebro er før set i vandrige Norge, for eksempel Nordhordlandsbroen over Salhusfjorden/Osterfjorden, nord for Bergen. Men aldrig i denne målestok. Nordhordlandsbroen består således "kun" af en 1.243 meter lang flydebro. - Vi har ikke tidligere i åbent farvand bygget noget i så stor skala, siger Erik Sundet. - Og derfor er udredningsfasen, som vi står i nu, også meget afgørende. De andre flydebroer, vi har erfaringer med, har ligget mere skærmet, siger han. Cowi er i dag inde i en robust udvikling, hvor store dele af virksomheden leverer solide resultater, fremgår det af virksomhedens netop offentliggjorte årsregnskab. Heri fremhæves også Bjørnafjord-projektet, der er første del af en større satsning på at gøre den norske vestkyst færgefri. Kursen er dermed sat for rådgivningsvirksomheden mod at ekspandere og udvide forretningen. Adm. direktør Lars-Peter Søbye fremhævede forleden i Licitationen - Byggeriets Dagblad, at Cowi opererer i et voksende globalt rådgivermarked, som i høj grad er drevet af en stigende urbanisering, hvor stadig flere mennesker flytter mod storbyerne. - Den økonomiske udvikling er for øjeblikket præget af, at regeringer verden over investerer massivt i infrastruktur, energi, miljø, skoler og hospitaler. Det kræver rådgivere, sagde Lars-Peter Søbye blandt andet. Cowi har i 2014 taget en række skridt for at skabe en mere globalt integreret organisation. Det har skærpet konkurrenceevne, fordi man, ifølge ingeniørvirksomheden, i dag kan levere projekter uafhængigt af geografi og tidszoner. Resultatet kan aflæses i form af flere vundne projekter, blandt andet verdens hidtil største flydebro i Norge.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.131