23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sygehustrafik skal være mere smidig

For to af hovedstadens store sygehusudbygninger, Bispebjerg og Rigshospitalet, er en mere sikker og smidigere trafikafvikling målet
























Personlig besked











Nye signaler og baner















Parkeringsproblemer



















Nyt parkeringshus















København har efterhånden udviklet sig til én stor byggeplads, med metro- og uddannelsesbyggeri samt sygehusudvidelser i dominerende roller. Ingen steder bliver trafikudfordringerne taget mere alvorligt end ved sygehusbyggerierne, hvor ikke kun en stor daglig trafik til og fra hospitalerne, men også ambulancekørsel, præger billedet. Udbygningen af Bispebjerg Hospital, med blandt andet ny psykiatri og nyt akuthus, vil medføre øget trafik til området. Men ifølge projektledelsen er der indtænkt en konsekvent trafikløsning, der skal sikre tilgængelighed og orientering på området. På hospitalet vil adgangen til hospitalet foregå via et ensrettet "loop" med adgang fra Bispebjerg Bakke. Der bliver åbnet på begge sider af hovedbygningen, så man kører ind på den ene side, sætter passagerer af eller parkerer i p-kælderen midt på området og kører ud på den anden side af hovedbygningen. I efteråret blev der indført et system, så naboer til Bispebjerg Hospital og medarbejdere på hospitalet kan få informationer om støj, trafik og parkering direkte på mobiltelefonen. - Vi håber, det vil være et godt og nemt supplement til vores øvrige kommunikation. Vi har valgt, at man selv skal tilmelde sig, da vi ikke vil sende beskeder til nogen, der ikke ønsker det. Det vil også kun være i særlige tilfælde, at vi bruger sms-servicen. For det meste vil vi orientere med skilte, opslag og personlige beskeder, sagde kommunikationskonsulent Louise Voss Bendixen ved den lejlighed. Københavns Kommune har udarbejdet en såkaldt VVM-redegørelse - Vurdering af Virkninger på Miljøet - og et forslag til lokalplan, som anviser, hvordan trafikken omkring det 100 år gamle Bispebjerg Hospital skal håndteres i fremtiden. Blandt andet skal projektet etablere et nyt lyssignal i krydset Vestre Længdevej/Tuborgvej, nye svingbaner i Tagensvej-krydset ind til hospitalet og cykelsti i begge retninger på Bispebjerg Bakke fra Tagensvej til hospitalets hovedport. Arbejde, som lige nu er i fuld gang. Det skal sikre en god og smidig trafikafvikling, så området også fungerer i den fremtidige situation under og efter byggeriet. Nybyggede parkeringshuse og en central parkeringskælder skal desuden afhjælpe de nuværende velkendte parkeringsudfordringer. Analyser af parkeringsforholdene viser, at de 1.100 parkeringspladser i dag udnyttes helt op til kapacitetsgrænsen i dagtimerne. For at afhjælpe en del af problemerne er første skridt i byggeprojektet et nybygget parkeringshus, med plads til 700 biler, i det nordvestlige hjørne, samt etablering af overfladeparkering i syd. Lokalplanen angiver, at antallet af parkeringspladser ikke må overstige 1.800 pladser. Det samlede antal cykelparkeringspladser for hele området vil stige, til 2.600 pladser mod i dag 1.700. Et andet sygehus med parkeringsudfordringer hedder Rigshospitalet, der med sin aktuelle udvidelse ubeskedent kalder sig et nybyggeri i verdensklasse. - Nybyggeriet kan ses og høres af de fleste, og vil også medføre ulemper, uanset om at der bliver taget størst mulige hensyn. Parkering og trafik på og omkring hospitalsområdet vil desværre også blive påvirket, siger projektdirektør Henrik Eriksen. Selv om et nyt p-hus er stærkt på vej, bliver det i hele byggeperioden nødvendigt at inddrage en del af de nuværende p-pladser samt en del offentlige p-pladser og vejarealer, skriver rigshospotalet.dk. Planlæggerne lover, at grundig skiltning skal sikre, at trafik til og fra, lastbiler med byggematerialer og ambulancer spiller sammen så gnidningsfrit som muligt.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.187