23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny jernbane får niveaufri skæring

Niveaufri udfletning skal hindre kødannelse i togtrafikken ind og ud af København




















Anlægges med spunsvæg



















Der er fuldstændig enighed i Folketinget om, at der skal anlægges en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg i Valby i forbindelse med anlæggelsen af den ny jernbane mellem København og Ringsted. Da Folketinget i 2010 vedtog anlægsloven for København-Ringsted jernbanen valgte man en løsning, hvor den ny bane skulle tilsluttes det eksisterende jernbanenet, hvor der blandt andet er godsbane. Løsningen har imidlertid mødt kritik for at kunne blive en flaskehals, blandt andet fordi Ny Ellebjerg er udset til at blive trafikknudepunkt og vigtig station på den såkaldte Ring Syd, en delvis ny jernbane mellem Roskilde og Københavns Lufthavn. Derfor blev regeringen sidste år enig med Dansk Folkeparti og Enhedslisten om at ændre jernbaneprojektet og skabe en niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg. Denne enighed er nu omsat i en anlægslov, som får fuld opbakning fra hele Folketinget. - Det er ekstremt vigtigt at få den niveaufri skæring og helt afgørende for, at togtrafikken ind og ud af København kan afvikles uden der skabes kødannelser, sagde således den radikale transportordfører Andreas Steenberg, da anlægsloven blev førstebehandlet. I Banedanmarks miljøredegørelse er der skitseret to muligheder for udfletningen, enten på en bro eller i tunnel. Anlægsloven lægger op til at der bygges en bro. Desuden er der ved broløsningen to muligheder, enten på dæmning eller ved etablering af en lodret spunsvæg. Her peges der på at anlægge med spuns, idet det betyder, at der ikke skal fjernes kolonihaver i umiddelbar tilknytning til jernbanen. Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, var ene om at finde hår i suppen i anlægsloven. Han ønsker en bedre støjbeskyttelse i driftsfasen end der er lagt op til, blandt andet af hensyn til kolonihaver og to nærliggende skoler, der ifølge Banedanmarks miljøundersøgelse vil blive belastet med støj over 64 dB. - Miljøstyrelsen skriver i sit høringssvar, at det ikke er praksis at lave støjdæmpende foranstaltninger ved skoler og kolonihaver, men jeg kan ikke forestille, at det er forbudt, så det bør vi have set på i udvalgsarbejdet, sagde Henning Hyllested. Transportminister Magnus Heunicke (S) lovede, at det vil indgå i det fortsatte arbejde med anlægsloven. Udfletningen ventes at koste 361 mio. kroner.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141