Forandring koster i Solar-resultat
Kursskifte i Solars forretningsstrategi tærer på resultatet for Solar i 2014, som lander negativt
Flere digitale kræfter
2014 har været et begivenhedsrigt år for Solar-koncernen. 1. maj trådte Anders Wilhjelm til som ny koncernchef med ambitioner om en gennemgribende forandring af forretningen Solar. Siden har virksomheden skiftet status fra at være grossist til at være sourcing- og servicevirksomhed med et samlet hovedsæde i Vejen. Næste skridt kommer med al sandsynlighed til at involvere opkøb. - Vi fortsætter forandringsprocessen for Solar som en sourcing- og servicevirksomhed, og vi vil også forfølge vækstmuligheder både inden for og uden for virksomheden, sagde Anders Wilhjelm på en telekonference i forbindelse med regnskabet. Og det står helt klart, at der ikke bliver brug for yderligere filialer i Solar. 44 pct. af omsætningen - 4,4 mia. kr. - i 2014 kom fra e-handel, og det er også der, Anders Wilhjelm ønsker at styrke forretningen. Det tal er 67 pct. i Solar Danmarks forretning, og de 10 pct. kommer fra tablets. - En Iphone er håndværkerens vigtigste arbejdsredskab i dag, siger adm. direktør for Solar Danmark, Jens Andersen. Anders Wilhjelm har tidligere nævnt, at Amazon er forbillede for hans digitale strategi. - Behovet for transformation er til stede, fordi den værdikæde, som vi er en del af, er under forandring. Dermed er vores markeder under forandring. Vi tager imod udfordringen og ser det som en mulighed for at gå nye veje. I Solar er forandring derfor et krav, skriver Anders Wilhjelm i en kommentar i årsregnskabet. Forandringerne har betydet markante omkostninger og et ikke-tilfredsstillende negativt resultat på 234 mio. kr. i 2014, fremgår det.