23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danmark går efter maksimal EU-støtte

Danmark og Tyskland ønsker, at EU betaler en fjerdedel af Femern-tunnelen




























Danmark går efter den maksimale EU-støtte til Femern-tunnelen. I den ansøgning til EU-kommissionen, som regeringen afleverede i går, ønsker Danmark EU-støtte på 25 procent af anlægsomkostningerne til kyst-til-kyst-anlæggene i perioden 2016-2020. Det er den maksimalt mulige sats. Det vil i givet fald svare til EU-støtte på 13 mia. kroner i løbende priser. - Europa-Kommissionen har allerede tildelt den maksimalt mulige støtte til projekteringsfasen, og det er meget vigtigt for projekts økonomi, at der også tildeles EU-støtte til anlægsfasen, siger transportminister Magnus Heunicke (S). Der er tale om en fælles dansk-tysk ansøgning, der også har opbakning fra Sverige og en række organisationer på begge sider af bæltet. - Jeg er glad for den flotte opbakning, ansøgningen har fået fra en række vigtige aktører i både Tyskland, Danmark og Sverige, inklusive fuld opbakning fra mine to transportministerkolleger i Tyskland og Sverige, siger Magnus Heunicke. Fra Transportministeriet oplyses det, at 25 procent ikke er succeskriteriet. I den seneste finansielle analyse for projektet, arbejder man ud fra en EU-støtte på 18 procent af anlægsomkostningerne. Ansøgningen til EU blev afsendt selvsamme dag, som transportministeren i Folketinget fremsatte anlægsloven for Femern-forbindelsen. Med anlægslovens vedtagelse gives den danske miljøgodkendelse til projektet. Derimod betyder en vedtagelse af anlægsloven ikke automatisk grønt lys for projektet. Det er mellem forligspartierne aftalt, at Femern A/S først kan indgå de fire store tunnelkontrakter i efteråret 2015, når forligskredsen har fået forelagt en fornyet vurdering af den samlede økonomi i projektet. Det giver Femern A/S tid til den netop igangsatte dialog med de prækvalificerede entreprenørkonsortier. Formålet med dialog er at få forhandlet priserne ned. Skal det være muligt, kan en væsentlig forlængelse af anlægsperioden blive nødvendig.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172