Borgerlig kampagne ruller
Oppositionen er ved at køre sig i stilling til en større kampagne op til et kommende valg. For blandt andet Venstres vedkommende er man ved at gøre sig lækre overfor blandt håndværksvirksomhederne. Og det er der grund til. For netop håndværksvirksomhederne nyder ikke i samme grad godt af det byggeboom, der i øjeblikket udspiller sig i de store byer i Danmark. Derfor er det også tid for organisationerne, som repræsenterer virksomhederne, at gøre sig til overfor de partier, der gerne vil støtte dem. BoligJobordningen er et af de initiativer, der er både elsket og hadet. Elsket fordi det faktuelt har givet arbejde til en række virksomheder, som har kunnet ansætte folk, og hadet hver gang ordningen er blevet trukket væk under benene på virksomhederne. Derfor er der nu god grund til at tænke nøje over, hvordan en ordning kan indrettes i fremtiden. Her må man se på hvordan behovet er, og man må se på effekten. Fejlen ved den daværende ordning var nok, at den dels blev fjernet, men også at den ikke havde de energimæssige incitamenter, der faktisk kunne have gjort ordningen til en dobbelt succes; nemlig både at skabe mere arbejde og udgøre en faktor energi- og miljømæssigt. Det er tåbeligt at dette ikke har været taget med i betragtning, når nu man alligevel er ude med en skattemæssig fradragsordning. Forskellen mellem land og by bliver meget væsentligt større i disse år. Og det er meget muligt at dele af de mindre samfund skal saneres, men der er bestemt også store dele af de små og mindre samfund, der skal vækste i stedet. Det betyder at der her er et behov for både infrastruktur og for renovering, som skal hjælpes i gang. Der skal sættes et arbejde i gang, der kan komme med nogle løsninger på, hvordan man bibeholder de mindre samfund, for vi kan ikke alle bo i byerne. Det er sådan lidt en halvhjertet og let forplumret indsats, der er gjort med nogle nedrivningsmidler som er blæst større op end de i realiteten er.