23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Manglende P-pladser hæmmer væksten

Højere priser og udskudte projekter er konsekvensen af manglende parkeringspladser i Københavns Kommune, lyder det fra installationsvirksomheder












Udskyder opgaver























Det er umuligt at parkere, og det er umuligt at komme frem i København og på Frederiksberg. Det mener ni ud af 10 installationsvirksomheder, som har deltaget i en undersøgelse, som erhvervsorganisationen Tekniq har foretaget blandt 872 af sine medlemmer. Forholdene for servicevognene i især hovedstaden hæmmer virksomhedernes vækst og koster dem arbejdspladser, lyder det fra Tekniq. For forbrugerne betyder håndværkernes jagt på parkeringspladser, at omkostningerne og dermed priserne stiger. Derudover risikerer opgaver i tidstunge områder at blive udskudt. Det oplever Lars Dyrstrøm, vvs-installatør og ejer af Dyrstrøm VVS. - Det er ikke sådan, at vi siger nej til en kunde, der bor centralt, men hvis vi har en opgave, der normalt er vurderet til to timer, som ville kunne nås på en eftermiddag et sted uden parkeringsproblemer, og vi risikerer at bruge både tre og fire timer i København, så kan vi risikere at skulle udskyde opgaven, fordi vi ikke kan nå det, siger Lars Dyrstrøm. Underdirektør i Tekniq, Tina Voldby, kræver handling og efterlyser blandt andet en forsøgsordning med p-pladser forbeholdt servicebiler i dagtimerne. En idé som Håndværksrådet støtter op om. - København lagde sidste år op til visse forbedringer i parkeringsforholdene, men der er lange udsigter til, at de mærkes, siger Tina Voldby. Teknik- og miljøborgmester i København Morten Kabell (EL) vil gerne se nærmere på at kunne reservere parkeringspladser til erhvervslivet, men som det ser ud nu, er lovgivningen i vejen, så det kræver hjælp fra Christiansborg, hvis det skal kunne føres ud i livet. Morten Kabell er helt enig i, at erhvervstrafikken er noget af den trafik, som er nødvendig at gøre plads til i København, og arbejder på sagen. - Vi vedtog i slutningen af 2014 flere tiltag på parkeringsområdet, som er i tråd med de anbefalinger, erhvervslivet er kommet med. Det gælder blandt andet erhvervspluslicenser, som giver mulighed for parkering i alle zoner i København, mulighed for flere p-licenser og et mere fleksibelt erhvervsperiodekort, skriver Morten Kabell i en kommentar til kritikken.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.15