Tværforbindelse skaber nye job
Sjællandsk tværmotorvej vil skabe arbejdspladser, siger analyse
Trængselsproblemer
Bør prioriteres
Kan opdeles i etaper
Der kan spares tid og skabes nye arbejdspladser ved at opgradere de nuværende landeveje mellem Kalundborg i nord og Rønnede i syd til motorvej og motortrafikvej. En endnu ikke helt færdiggjort analyse fra Grontmij viser, at en sjællandsk tværmotorvej vil skabe 1.500 nye arbejdspladser alene inden for industri og transport. Det vil betyde nye lønindtægter på to mia. kroner og øge kommunernes skattegrundlag med 500 mio. kroner. Det er ikke mindst forbedret fremkommelighed og dermed kortere transporttid, der skal give de store effekter. Således vurderes det, at turen i personbil mellem Kalundborg og Rønnede kan gøres knap 40 minutter kortere, mens der for lastbiler vil være en sparet transporttid på 25 minutter. - Vi har mange gode virksomheder her i regionen. Men der er potentiale for mere, og analysen viser tydeligt, at der er god samfundsøkonomi i at gøre forbindelserne på Vest- og Sydsjælland bedre. Det vil blive en vækstdriver for hele Sjælland, skabe mange nye arbejdspladser og øge mobiliteten i arbejdskraften, siger formand for lobbygruppen Komitéen for den Sjællandske Tværforbindelse og direktør i Royal Unibrew Lars Jensen. Fremkommeligheden på dele af den eksisterende vejforbindelse Kalundborg-Slagelse-Næstved-Rønnede er begrænset i spidsbelastningstidspunkter om morgenen og eftermiddagen. Specielt er der trængsel på strækningen mellem Næstved og Rønnede i tilknytning til Sydmotorvejen E47 med op til 17.000 biler i døgnet. Trafikken mellem Slagelse og Næstved er ligeledes tæt trafikeret med op til 14.000 biler i døgnet. De nuværende landeveje passerer i mange tilfælde gennem tætbefolkede bysamfund, som dels betyder nedsat rejsehastighed, og dels er en udfordring for den lokale trafiksikkerhed. En opgraderet motorvejsforbindelse vil både give en bedre trafikal kapacitet og reducere risikoen for alvorlige trafikulykker. Regionsrådsformand Jens Stenbæk (V) mener, at tværforbindelsen bør være et af de infrastrukturprojekter, som regeringen prioriterer, når fremtidens store vejprojekter skal på tegnebrættet. - Tværforbindelsen vil blive en døråbner til eksportmarkederne, og den vil koble hele Vest- og Sydsjælland på Femern-forbindelsen. Den vækst, som en ny tværforbindelse, vil skabe har både Sjælland og hele Danmark brug for, siger han. Man vurderer, at det nuværende øst-vestgående pendlingsmønster mellem Vestsjælland og Hovedstadsområdet kan blive suppleret med yderligere muligheder for at udvide arbejdsmarkedsoplandet i en nord-sydgående retning mellem de tre byer, Kalundborg, Slagelse og Næstved. Opgraderingen af den knap 90 km lange strækning til motorvej eller motortrafikvej kan ske i delprojekter. En del er allerede i gang, idet der er lavet omfartsvej uden om Slagelse, ligesom arbejdet med en nordlig omfartsvej omkring Næstved er i gang. En eventuel motorvej mellem Næstved og sydmotorvejen ved Rønnede er efter en forundersøgelse nu klar til VVM-undersøgelse med henblik på at få fastlagt en linjeføring. En endelig afklaring forventes i slutningen af 2016. På strækningen mellem Næstved og Slagelse er der gennemført forundersøgelse, men ikke igangsat VVM-undersøgelse. Der er ikke indledt myndighedsarbejde med en opgradering af strækningen mellem Kalundborg og Slagelse. Et anlægsoverslag udarbejdet af Vejdirektoratet i 2014 siger, at tværforbindelsen som firsporet motorvej på hele strækningen vil koste godt syv mia. kroner.