23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Der bliver ingen statslig støtte til udvidelse af Hanstholm Havn

Statslig støtte til udvidelse af Hanstholm Havn vil forvride konkurrencen og er formentlig EU-stridig
























Tvivlsomt i forhold til EU



















Den kommunalt ejede Hanstholm Havn får ikke statslig støtte til sine planer om en ambitiøs udvidelse. Det slår transportminister Magnus Heunicke (S) fast i et svar til Ib Poulsen fra Dansk Folkeparti, som mener, at det er en statslig opgave at bidrage til udvidelsen, fordi staten ejer havnens ydermoler. Magnus Heunicke mener imidlertid, at det ikke gør nogen forskel, at staten har ejerskabet af ydermolerne. - Ønsker havnen at udvide molerne, må havnen forestå investeringen samt påtage sig eventuelle øgede vedligeholdelsesudgifter. I dag afholder staten af historiske årsager vedligeholdelsesudgifter til molerne - i øvrigt en udgift som langt de fleste danske havne selv må afholde, skriver transportministeren i sit svar. - I disse år ser vi, at mange erhvervshavne investerer markant i havneudvidelser for at udvide deres kommercielle aktiviteter. Investeringer, som havnene selv finansierer uden statsligt bidrag. Hanstholm Havn bør i den sammenhæng ikke være en undtagelse, siger ministeren. Han mener, at staten kan bidrage ved at sikre en god baglandsinfrastruktur. Magnus Heunicke finder, at det er et sundt princip, at man fra statslig side ikke forvrider et marked i konkurrence gennem direkte støtte til enkelte havne. Samtidig er det tvivlsomt, om staten overhovedet kan yde støtte til udvidelsen. - Det er fastslået af EU-Domstolen, at offentlig finansiering af infrastrukturanlæg kan udgøre statsstøtte, når anlægget efterfølgende vil blive udnyttet til kommercielle formål, hvilket må siges at være hensigten med udvidelsen af havnen i Hanstholm, skriver ministeren. Udvidelsen af Hanstholm Havn er kommet i problemer, idet udbudsprocessen i forbindelse med første etape sidste år gav priser, der næsten var dobbelt så store som de anslåede 500 mio. kroner. Siden har havnens bestyrelse etableret et særligt udviklingsselskab, som blandt andet skal være med til at skaffe privat kapital til udvidelsen, der blandt andet ifølge første projekt skal indebære nye moler, ny indsejling og uddybning af havnebassinet.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172