23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.
Annonce

Store besparelser at hente, når landevejene vedligeholdes i tide

Med rettidig vedligeholdelse af de kommunale landeveje forlænges vejenes levetid markant. Og med overfladebelægning kan man lave dobbelt så meget vej i forhold til anvendelse af traditionel asfalt.

Det har haltet med vedligeholdelsen på mange kommunale landeveje i en årrække. Kommunalteknisk Chefforening påpeger, at der er et efterslæb i vedligeholdelsen på 3,9 mia. kr. ifølge kommunernes egne tal. Og nu har vi haft en hård vinter, som forværrer problemstillingen mange steder.

”Frost og tøvejr gør, at en dårligt vedligeholdt asfalt får huller. Der er virkelig penge at spare for kommunerne, hvis de sørger for en god vedligeholdelse af vejene. Regningen for at reparere vejene bliver 2-3 gange større, hvis ikke man vedligeholder i tide,” siger Charlotte Nyeng, salgschef i Dansk Overfladebelægning (DOB).

Forlæng vejenes levetid

DOB’s overfladebelægning er baseret på emulsion - et vandbaseret bindemiddel, som udlægges på eksisterende asfalt, og som efterfølgende afdækkes med granitmateriale, der komprimeres ned i bindemidlet. Belægningen er utrolig effektiv til veje, der er der er revnede og udtørrede, og belægningen forlænger vejens levetid med 10-15 år.

”Det er vigtigt, at man får lagt belægningen på - som vi også kalder en regnfrakke - inden vejene bliver alt for slidte. Jo flere og dybere huller, der opstår i en asfaltvej, desto dyrere bliver det at reparere. Så vedligehold i tide og med en overfladebehandling spares der mange penge - man kan med rettidig omhu lave dobbelt så meget vej i forhold til traditionel asfalt,” siger salgschefen.

Overfladebelægningen er mere energibesparende end tidligere. Det vandbaserede bindemiddel skal kun opvarmes til 70 grader, hvor tidligere bindemidler krævede 160 grader. Overfladebelægningen kan anvendes med mange forskellige stentyper fra grusgravsmateriale til granitskærver. Bindemiddel og sten bliver kørt ud til de enkelte projekter direkte fra leverandørerne.

Regningen for at reparere vejene bliver 2-3 gange større, hvis ikke man vedligeholder i tide.

Charlotte Nyeng, salgschef i Dansk Overfladebelægning (DOB)

Læg overfladebelægning på i tide

”Der er sket en stor udvikling med overfladebelægning. Tidligere anvendte man større sten, og det medførte mere støj. I dag bruges der mindre stenstørrelser. Det er en fleksibel belægning, der kan anvendes rigtig mange steder og dermed spare penge. Det er oplagt, at flere kommuner - især landkommunerne - gør brug af denne belægning. De mange huller, som er opstået over vinteren i vejene, kræver i mange tilfælde, at asfaltslidlaget nu affræses, og der skal et nyt asfaltlag på. Hvis man, før vinteren satte ind, havde lukket revner med eksempelvis en overfladebehandling eller partiel OB, hvor man kun udlægger overfladebehandling på de revnede områder på vejen, så havde man undgået den dyrere reparation, der nu skal foretages,” siger Charlotte Nyeng.

DOB har base i Brenderup på Fyn men arbejder over hele landet i mange forskellige typer projekter - eksempelvis med overfladebelægning på Landevej 331 ved Skærbæk i et projekt for Vejdirektoratet i 2023, som netop var et eksempel på vedligehold i tide.

DOB tilbyder også en særlig overfladebelægning til stisystemer, cykel- og gangstier, pladser og indkørsler baseret på Vegecol. Et transparent plantebaseret bindemiddel, som giver en CO2-besparelse på omkring 70 pct. i forhold til traditionelle bindemidler. Vegecols transparens giver mulighed for at skabe en unik og dekorativ farvenuance, idet stenenes naturlige farver fremstår mere klart.

Dansk Overfladebelægning (DOB)

Landsdækkende virksomhed etableret i 1981, ejet af Pankas og Colas. Certificeret i CE i henhold til DS/EN 12271. I DOB sætter vi en ære i at levere professionel overfladebelægning, og vi har også øje for miljøet. Vi går gerne langt for at minimere miljøpåvirkningen ved at finde nye materialer og metoder. Miljøet handler også om genanvendelse. Både sten og bindemiddel bliver efter endt levetid genanvendt i produktionen af ny asfalt. DOB anvender udelukkende bindemidler, hvor der tænkes i bedre miljø og arbejdsmiljø.

Kommuner i Vækst Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|