23948sdkhjf

Milliardbro rykker stort skridt nærmere i København

Et forslag om en ny cykel- og gangbro til to mia. kr. fra Østerbro til Refshaleøen er godkendt  i Københavns Kommune

Teknik- og Miljøudvalget har nu givet tilsagn om et forslag til en ny cykel- og gangforbindelse mellem Østerbro og Refshaleøen. Og en projektering af løsningen skal indgå i forhandlingerne om budgettet for næste år.

Det fremgår af et referat, som forvaltningen udsendte tirsdag middag efter et møde i udvalget mandag eftermiddag.

Baggrunden er en foranalyse, som kommunen har fået udarbejdet af henholdsvis en broløsning og en pendulfærge. Forvaltningen har undersøgt en pendulfærge og fem varianter af en broløsning og indstiller på den baggrund en lavbro med adgang for krydstogt- og militærskibe.

- Denne bro vurderes at være mest optimal grundet den trafikale løsning og placering uden for den fredede beskyttelseszone for fortidsminder, lyder det i indstillingen.

Det nu godkendte forslag til en cykel- og gangbro går lige nord for Langelinie Lystbådehavn på Østerbro-siden til Refshaleøen mellem Copenhagen Street Food og Halvandet. Den sidste del er mere usikkert, da arealet ejes af Reda A/S, et datterselskab til Refshaleøens Ejendomsselskab.

- Den nuværende lokalplan er under revision, og derfor vides det ikke med sikkerhed, hvad planerne for arealerne på Refshaleøen bliver, skriver Rambøll i analysen.

Hos Refshaleøens Ejendomsselskab skriver adm. direktør Jes Transbøl i en mail til Licitationen, at man er glade for, at et bredt flertal på rådhuset har valgt at gå videre med en gang- og cykelforbindelse mellem Østerbro og Refshaleøen, som kan blive et grønt åbningstræk for hele udviklingen af Østhavnen. 

- I dag har vi på Refshaleøen omkring to millioner gæster om året, så en forbindelse vil allerede nu være til gavn for endog rigtig mange københavnere. Vi ser derfor frem til at se de mere detaljerede forslag til realiseringen af broen, lyder det.

Færge lever endnu

Ifølge analysen udformes broen som en dobbeltrettet, delt cykel- og gangforbindelse.

Det skal ifølge Rambøll-analysen sikre, at broen kan imødekomme de fremtidige trafikmængder på en sikker og tilgængelig måde både under og over broen.

Forbindelsen indebærer dog selvsagt et dilemma mellem at understøtte cykeltrafikken og hensynet til trafik på vandet ind og ud af havnen. Derfor har der også været en del kritik.

Kommunen har blandt andet fravalgt at lave en analyse af en tunnel. Argumentet er blandt andet, at en tunnel skal være dyb og vil kræve meget mere areal på land. Fravalget har fået kritik fra Cykelistforbundet og fra sejlere blandt andet i mediet Ingeniøren.

Ifølge indstillingen giver broen giver en fast og - for det meste - fri og uhindret passage for cyklister, selv om der især i sommermånederne ofte være ventetid grundet broåbninger til sejlere og skibe. Analysen skønner, at der vil være 2.000-2.500 årlige broåbninger, som vil forsinke gang- og cykeltrafikken.

En færgeforbindelse vil medføre korte ventetider for fodgængere og cyklister, men tillader for det meste fri passage for skibe. En færgeforbindelse er dog betydeligt dyrere end en bro i længden grundet de høje driftsomkostninger, lyder det i indstillingen.

Konservative, der stemte for indstillingen, skriver i en bemærkning, at man stadig ser en færge som den bedste løsning, og at det er vigtigt, at inddrage professionelle sejlere såvel som fritidssejlere i processen, hvis pendulfærgen ikke bliver en realitet. 

Enhedslisten ønsker, at kommunen stadig undersøger, om en færge kan dække cykelbehovet, lyder det i referatet.

To mia. kr.

Anlægsomkostningerne for broløsningen forventes at være cirka 660 mio. kr. 

Der forventes derudover udgifter til drift og vedligehold på årligt cirka 15 mio. kr. samt udgifter til brovagter på årligt 4-6 mio. kr. I alt anslås totaludgiften til at være lige over to mia. kr. i nominel værdi. Dette gælder for broens forventede levetid på 100 år. 

Forvaltningen skal nu udarbejde et budgetnotat til forhandlingerne om Budget 2026. Forvaltningen forventer desuden, at ansøge Den Nationale Cykelpulje om medfinansiering med forventet frist i marts 2027.

Projektet ventes at kunne være etableret knap 6,5 år efter politisk beslutning om en løsning.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078