Bæredygtighed som konkurrencefordel i byggeriet

Brdr. A&O Johansen A/S (AO) har gennem de seneste år positioneret sig som en central aktør i den grønne omstilling af byggebranchen. Som børsnoteret virksomhed er AO blandt de første i Europa til at implementere og efterleve nye bæredygtighedskrav, hvilket ikke blot styrker deres egen forretning, men også giver dem mulighed for at rådgive og støtte deres kunder i en stadig mere kompleks byggeproces.
Ifølge Andreas Weidinger, chef for klima og bæredygtighed hos AO, har virksomheden i mange år arbejdet med bæredygtighed, og det er især i produktsortimentet, at man kan være med til at gøre en forskel:
”Langt den største klimapåvirkning for AO kommer gennem de produkter, vi sælger til vores kunder. Derfor fokuserer vi på at tilbyde varer med mindre klima- og miljøpåvirkning,” siger han.
Dokumentation og rådgivning i hele processen
AO kalder sig selv ‘Hverdagens Grønne Partner’ og arbejder målrettet på at gøre det nemmere for både store installatører og små håndværkere at træffe mere bæredygtige valg. Et centralt element i AOs bæredygtighedsstrategi er at hjælpe kunderne med at navigere i de stigende dokumentationskrav i byggebranchen. Virksomheden tilbyder vejledning før, under og efter projekter, herunder assistance med at finde produkter med lavere CO2-aftryk og hjælp til at indsamle nødvendige EPD’er, producenterklæringer og datablade.
“Vi kan mærke, at det er særligt værdifuldt for mindre entreprenører og håndværkere, der sjældent har ressourcerne til at ansætte egne bæredygtighedseksperter,” siger Andreas Weidinger.
Det giver ganske enkelt værdi på bundlinjen, at vores kunder kan leve op til klimakravene Andreas Weidinger, chef for Klima og Bæredygtighed

Støtte til miljøcertificerede byggerier
AO tilbyder også vejledning til kunder, der arbejder med miljøcertificerede byggerier, såsom DGNB og Svanemærket Byggeri. Virksomheden hjælper med at identificere de krav, der stilles, ligesom man kan lægge en plan for, hvordan man lever op til dem – hvilket kan være en stor opgave for mange håndværkere og entreprenører.
“Det kan være svært at både overskue og gennemskue markedet. Hvis man eksempelvis skal bruge en fugemasse, kan vi hjælpe med at foreslå de produkter, der lever op til kravene i fx DGNB-byggerier,” siger Andreas Weidinger og fortsætter:
“Det er især de mindre håndværksmestre med måske 5-10 medarbejdere, der nyder godt af det. Alternativet er ofte, at de ikke ville kunne byde på den konkrete opgave, så det giver ganske enkelt værdi på bundlinjen, at vores kunder kan leve op til klima- og miljøkravene.”
AO vil gå forrest med klimamål og mindre kemi
AO er også ved at omstille sin egen virksomhedsdrift og har implementeret en række konkrete tiltag for at reducere deres egen CO2-udledning – bl.a. overgang fra gas- til el-drevne trucks, udskiftning af alle firmabiler og udfasning af gasfyr AO’s klimamål er valideret af det anerkendte Science Based Targets initiative og AO Danmark har på blot 4 år reduceret sin CO2-udledning med 47%. Derudover har AO fokus på kemisk indhold i varerne, hvor de vil udfase alle farlige stoffer på EU’s ”kandidatliste” over de kommende år.
BRØDRENE A&O JOHANSEN A/S
Brødrene A & O Johansen A/S (AO) er en danskejet virksomhed med hovedsæde i Albertslund, grundlagt i 1914. Virksomheden er en af de førende grossister i byggebranchen og specialiserer sig i salg og distribution af tekniske installationsmaterialer og værktøj til både professionelle (B2B) og private (B2C) kunder i Danmark, Sverige og Norge.
Se mere på www.ao.dk
Kilde: Brødrene A & O Johansen