Metroselskabet sætter holdet til "største reinvesteringsprojekt til dato"

Cowi, WSP og franske Egis skal rådgive Metroselskabet omkring et nyt signalsystem og nye tog.
Opgaven består i at fremtidssikre den københavnske metros to ældste linjer, M1 og M2, efter mere end tyve år i drift.
Metroselskabet omtaler projektet som "selskabets største reinvesteringsprojekt til dato", men ønsker dog ikke at sætte tal på, hvad betegnelsen dækker over.
- Teamet kommer med stærk international erfaring inden for systemintegration af operationelle systemer. Det er vigtige kompetencer i forhold til den store integrationsopgave, vi står over for, når vi skal skifte kernesystemerne i Metroens M1/M2-linjer over de næste ti år, siger Signe Bondo Ellegaard, projektdirektør i Metroselskabet, i en pressemeddelelse.

Den komplekse opgave er ikke set før i et system med drift døgnet rundt.
- Fremtidssikringen i form af udskiftning af tog og signalsystemer i et metrosystem i drift, adskiller sig fra de projekter Metroselskabet tidligere har stået bag, påpeger Signe Bondo Ellegaard.
Det forventes, at projektet er færdigimplementeret i 2035.
Reinvestering i Københavns Metro: Nye tog og nye signalsystemer
Projektet skal fremtidssikre Metroens to ældste metrolinjer M1/M2 ved at integrere et nyt signalsystem og en ny togflåde bestående af 42 metrotog.
Projektet forventes færdigimplementeret i 2035.
Antal passagerer på M1/M2 i 2024: 70,9 millioner.
Kilde: Metroselskabet