23948sdkhjf

Gigantisk spormaskine fornyer travl pendlerstrækning

Banedanmark har taget et nyt skridt i moderniseringen af den danske jernbaneinfrastruktur, hvor en ny maskine for første gang er at finde på de danske jernbaner

Den er 1.200 meter lang, en af verdens største af sin slags og for første gang nogensinde er den blevet taget i brug i Danmark.

Helt konkret er der tale om spormaskine, RUS1000s, der huserer på togstrækningen mellem Roskilde og Ringsted, hvor et sporfornyelsesarbejde er i fuld gang.

Maskinen arbejder med en hastighed på 200 meter i timen og udfører opgaver, der normalt ville kræve omfattende manuelt arbejde. Og det vækker begejstring hos Kristian Andersen, der er byggechef på projektet.

Han har gennem sin karriere set en del maskineri, men aldrig noget som har kunnet det samme som RUS1000s, fortæller han.

- Det er især fascinerende at se, hvad RUS1000s kan, for det er ikke set før. I forhold til manuelt arbejde så er den cirka 10 gange så hurtig, siger Kristian Andersen, byggechef på projektet, i en pressemeddelelse.

Maskinen udfører en række opgaver samtidigt, herunder rensning og udskiftning af skærver, fjernelse af gamle sveller og skinner, samt installation af nye komponenter. Dette effektiviserer processen markant og minimerer forstyrrelser for togtrafikken.

- Når vi er færdige med at forny banen her, betyder det, at passagererne og pendlerne vil opleve langt færre fejl på strækningen og flere tog til tiden, lyder det videre fra Kristian Andersen.

Projektet omfatter udskiftning af 30 kilometer skinner og sveller, samt justering af spor og rensning af millioner af skærver.

Arbejdet forventes afsluttet i midten af december, med yderligere fornyelsesarbejde planlagt til næste år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109