23948sdkhjf

Kør ind på klimavejen belagt med et tyndere og stærkt asfaltlag

Asfaltvirksomheden Pankas opfordrer kommuner og andre offentlige myndigheder til at kræve mere bæredygtighed i udbud af vejbelægninger. Pankas tilbyder slidlagstypen PANgrip®, der udlægges i et tyndt, stærkt lag med lavrere CO2-belastning og koster mindre per kvadratmeter.

Måske kan vejen mod bæredygtighed og god ESG være brolagt med et tyndt, miljøvenligt asfaltlag?

Pankas udvikler og udlægger asfalt. Blandt produkterne er den klimavenlige PANgrip®, som kommuner og andre offentlige bygherrer dog sjældent vælger.

”Produktet passer godt ind i bæredygtighedsagendaen og understøtter den vej, vi som samfund skal ud ad. Vi oplever dog, at flere som regel vælger de konventionelle og mindre grønne slidlagstyper. Vi vil derfor appellere kommuner og andre offentlige myndigheder til at tænke nyt og gøre bæredygtighed til et vigtigt konkurrenceparameter, når de sender veje i udbud,” siger laboratoriechef i Pankas, Erik Olesen.

Han oplyser, at Storebæltsbroen har haft belægningen, og at landingsbaner i Københavns og Roskilde lufthavne er belagt med PANgrip®, der modstår belastningen fra den tunge og vedvarende trafik. Også på kommuneveje er PANgrip® oplagt at benytte.

I og omkring byer er PANgrip® også et godt valg, da følgearbejderne, som lysningsfræsning, vil være unødvendige eller begrænsede på grund af den lave lagtykkelse. Også spærretiden på strækningen vil være væsentlig reduceret, da der ved traditionel asfaltudlægning klæbes, før asfalten udlægges, men ved udlægning af PANgrip® klæbes der samtidig med, at asfaltslidlaget udlægges.

Fordi PANgrip® udlægges i et næsten halvt så tykt lag som traditionel asfalt, giver produktet en reduktion på 38 procent i CO2-emmission per udlagt kvadratmeter Erik Olesen, laboratoriechef, Pankas

PANgrip® er en såkaldt TB-K-asfalt (tyndlagsbelægning kombineret med emulsionsforsegling i tykt lag), som giver en lavere lagtykkelse på slidlaget, der dog er lige så stærkt som konventionelle asfalttyper med større lagtykkelse.

Fordi asfalten er mere åben, kan det underliggende klæbemiddel, den særligt udviklede emulsion, bedre trænge op i slidlaget og hæfte det sammen til en stærkere masse, der holder bedre end traditionelle belægninger, der hurtigere slides ned og derfor har større risiko for slaghuller.

”Fordi PANgrip® udlægges i et næsten halvt så tykt lag som traditionel asfalt, giver produktet en reduktion på 38 procent i CO2-emmission per udlagt kvadratmeter sammenlignet med konventionelle asfalttyper. Den helt store besparelse opnår vi ved transporten. Hvor vi normalt måske skal køre med tre lastbiler, kan vi med PANgrip® nøjes med færre biler. Desuden sparer vi CO2 ved udvindingen af råstofferne, som vi naturligvis også bruger mindre af, fordi de lagte lag er tyndere. Fordi der benyttes langt mindre asfalt til PANgrip®, er kvadratmeterprisen faktisk også lavere.,” fortæller Erik Olesen.

FAKTA OM CO2-REDUKTION

Livscyklus(LCA)-rapporten for PANgrip® dokumenterer, at CO2-belastningen er 38 procent lavere ved PANgrip® end et konventionelt slidlag som f.eks. SMA 8.

Beregningen er baseret på et konkret eksempel på 25.000 kvadratmeter udlagt 50 kilometer fra asfaltfabrikken. Beregningen inkluderer faserne fra råvareudvinding til asfaltentreprisens afslutning.

De store forskelle opnås i udvindingen af råstofferne samt i produktionen og transporten af de mindre mængder asfalt, fordi PANgrip® udlægges i et tyndere lag.

Ud over LCA har Pankas udarbejdet en miljøvaredeklaration (EPD) for PANgrip®.

Ud over CO2-reduktionen ved at vælge PANgrip® er der også et økonomisk perspektiv i produktet. Da lagtykkelsen er mindre end traditionelle asfaltslidlag, skal der benyttes langt mindre asfalt til PANgrip®, så m2-prisen falder.

Kilde: Pankas A/S

Det er med PANgrip® muligt at tilsætte op til 20 procent genbrugte højkvalitetssten, der er sorteret fra udtjente vejbelægninger. Materialesammensætningen i PANgrip® overholder stadig Vejdirektoratets vejregler for TB-K-asfalt, påpeger Erik Olesen.

”Kvaliteten af asfalten med og uden genbrug er den samme, viser tests i vores laboratorium. Byggeri er en konservativ branche med megen vanetænkning hos bygherrer, rådgivere, entreprenører og andre involverede. Som det derfor ofte er, kræver større brug af for eksempel PANgrip®, at de nævnte parter tør træffe at andet valg og skifte et kendt varemærke eller produkttype ud. I dette tilfælde vil PANgrip® være et mere bæredygtigt valg end det, de som regel træffer i dag,” siger Erik Olesen.

FAKTA OM PANKAS

Pankas A/S udfører alle former for asfaltering for private, erhverv og offentlige virksomheder i hele Danmark.

Pankas asfalterer offentlige og private veje, p-pladser, havne, indkørsler, legepladser, gårdmiljøer og meget andet.

Kilde: Pankas A/S

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187