23948sdkhjf

Licitationen mener: MT Højgaard klar til at veksle dyre lærepenge

Der var en gang, da danske entreprenørvirksomheder var stærke aktører på verdensmarkedet qua unikke byggemetoder, suveræn faglig viden, flair for organisering og en god portion vovemod og eventyrlyst. Sådan er det ikke mere. Og det er ikke fordi, de danske entreprenører er sakket bagud i forhold til kompetencer. Verdensmarkedet har til gengæld ændret sig. Der er flere dygtige aktører i spil, der er hård kamp om opgaverne og der er voldsomt pres på priserne.

Det har MT Højgaard måttet sande. Og det har været dyre lærepenge. Det har været svært for den danske entreprenørkæmpe at finde fodfæste og lave penge på opgaverne uden for landets grænser. I stedet for at blive ved med at kæmpe den ulige kamp på de udenlandske markeder, så har MT Højgaard længe set skriften på væggen og har gennem nogen tid arbejdet målrettet på at afvikle de udenlandske aktiviteter. Det er en både klog og nødvendig beslutning, som samtidig åbner mulighed for, at koncernen kan koncentrere sig om hjemmemarkedet.

Adm. direktør og koncernchef i MT Højgaard, Steffen Baungaard, lægger da heller ikke skjul på, at der nu skal erobres markedsandele på hjemmemarkedet, og at det bliver ud fra den selektive strategi, som man introducerede tidligere på året.

For det handler jo om ikke at lade sig friste af jagt på omsætning, men om at optimere muligheden for at skabe bedre bundlinje ved at vælge de gode opgaver til og lade andre tage sig af de dårlige.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141