23948sdkhjf

Trafikforskere: Mere metro i København er ikke nødvendigvis den bedste løsning

Ifølge to trafikforskere er der ikke altid samfundsøkonomiske gevinster ved at bygge mere metro

Mens Københavns Kommunes forligskreds bag Lynetteholm er blevet enige om at undersøge muligheder for mere metro i København, er to trafikforskere ikke ubetinget enige med politikerne i, at det er en god idé.

Det skriver TV2 Kosmopol.

- Hvis spørgsmålet er, om metrobyggeri kan betale sig for samfundet, så er det ikke sikkert. Det viser samfundsøkonomien også i den første metro. Den var nemlig ret dårlig, siger Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, til TV 2 Kosmopol.

Mogens Fosgerau påpeger desuden overfor mediet, at metroen og kollektiv transport ofte kobles sammen med klimaudfordringerne, men at man også bør se det i sammenhæng med, hvad det koster på CO2-udledningen at bygge.

Rentabel løsning?

Også Ismir Mulacic, der er lektor i økonomi ved CBS med speciale i transport, påpeger overfor TV2 Kosmopol, at det ikke er så lige til at svare på, om mere metro kan betale sig.

- Men set fra et transportøkonomisk synspunkt er det rigtig dyrt at bygge metro. Og i en mindre storby, som København jo er sammenlignet med mange andre hovedstæder, er det så den rentable løsning at blive ved med at udvikle et metronetværk? Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål, siger Ismir Mulacic til mediet.

I forvejen er der sat gang i en miljøkonsekvensvurdering af metrolinjen M5, der skal gå til Lynetteholm. Den skal sikre forbindelse til de mulige 35.000 beboere, der er visionen skal bo på Lynetteholm. 

M5 Linjen er en ny linje, der skal have 10 stationer. Linjen skal gå fra Københavns Hovedbanegård via Islands Brygge, Amagerbrogade og Refshaleøen til Lynetteholm og Østerport.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094