Rådene er naturligvis et supplement til de generelle råd, der udsendes af myndigheder og sundhedsvæsen.
Du kan se rådene nedenfor – opdelt i det du bør gøre i forhold til de ansatte i din virksomhed og det du kan gøre i forhold til kontakten med dine kunder.
Vær opmærksom på, at det ikke alene er vigtigt at tage disse forholdsregler – det er lige så vigtigt at fortælle de ansatte og ikke mindst dine kunder, at man gør det.
CORONAVIRUS: SÅDAN SKABER DU TRYGHED I VIRKSOMHEDEN OG HOS DINE KUNDER
– SAMMEN HOLDER VI HJULENE I GANG.
Udover myndighedernes generelle råd, kan du i virksomheden gøre følgende:
- Vær sikker på at alle ansatte tager smitterisikoen alvorligt og fuldt ud følger myndighedernes anbefalinger – for din, de øvrige ansatte og dine kunders skyld.
- Arbejder I mere end en ansat på samme opgave, så sørg for at I arbejder adskilt i hvert sit rum.
- Er en af dine ansatte i tvivl om sin sundhed, så skal vedkommende blive hjemme, så du trygt kan sende dine folk ud til kunder.
- Sørg for at dine medarbejdere så vidt muligt har håndsprit mm med på dagens arbejde.
- Lad medarbejdere køre direkte mellem hjem og arbejdsstedet frem for via kontoret. Så undgår du smittefare ved indbydes kontakt mellem dine ansatte.
- Vurdér om en kunde er i risikogruppen af svage – udskyd om muligt opgaver hos disse, hvis det ikke er absolut nødvendige hasteopgaver.
- Er en kunde i risikogruppen, og er opgaven umiddelbart nødvendig at udføre, så vær ekstra omhyggelig med alle forholdsregler.
- Hold så vidt muligt kontakt med ansatte og kunder via telefonen frem for ved personlig kontakt.
Udover myndighedernes generelle råd, kan du i forhold til kunden gøre følgende:
- Afvis eller udskyd opgaver hos kunder, der er i risikogruppen (svage, ældre mm.), medmindre det er opgaver, der er af yderste vigtighed at få løst – for kundens skyld.
- Undgå fysisk kontakt med kunder: Giv ikke hånd og hold min. 2 meters afstand.
- Sørg for at arbejde alene i et rum, når du eller dine medarbejdere er hos en kunde.
- Sørg for god udluftning, der hvor du arbejder.
- Arbejder I mere end en ansat på samme opgave, så sørg for at arbejde adskilt i hver sit rum.
- Hold så vidt muligt kontakt med kunden via telefonen frem for ved personlig kontakt.
- Lad ikke kunden være i tvivl om, at I tager smitterisikoen alvorligt.
- Tag selv emnet op, når du taler med en kunde. Forklar at I tager alle forholdsregler – kunder kan synes, at det er “upassende” at spørge ind til jeres forholdsregler.
- Vis disse forholdsregler på din netside og på de social medier, så dine kunder ved at du tager alle forholdsregler.
- Skriv på din netside og sociale medier, at det er nu kunder meget gerne må ringe med småopgaver – sammen er vi med til at holde hjulene igang.