Konkurrencen blandt landets største husbyggere er fortsat benhård. Hvis branchens mange aktører ikke kan blive enige om andet, så er der dog konsensus om dette.
Konsekvensen er, at stadig flere husbyggere jagter nicher og særlige forretningsområder, som skal adskille dem fra massen af typehusbyggere. Af samme grund betegner stadig færre af branchens virksomheder også sig selv som netop typehusbyggere, mens ord som "individuelt" og "arkitekttegnet" går igen hos på langt de fleste hjemmesider.
- De fleste kunder har gjort op med sig selv, om de ønsker et typehus eller noget mere individuelt, før de holder et møde med os. Så det er sjældent, vi er i direkte konkurrence med de virksomheder, der er allermest "typehusagtige", selv om alle i dag nok vil påstå, de lave individuelle huse, lyder det eksempelvis fra Ditte Maria Kollerup, der er indehaver af og direktør i KFS Boligbyg.
- Langt størstedelen af de huse, vi sælger, er to-plans huse eller det, man kan kalde for dyre huse, så vi sælger ikke rigtigt de typiske parcelhuse, siger Johannes Wøldike Schmith fra Danhaus om samarbejdet med boligarkitekt Uffe Topsøe-Jensen fra Tegnestuen Monomal.
Et tredje eksempel er Skanlux, der satser tungt på at bygge funkisvillaer, mens nye aktører som Huskongen og Jakobsen Huse skiller sig ud med fokus på henholdsvis digitale salgsstrategier og bæredygtigt byggeri.
Typehus er blevet et skældsord
Husbyggerne kæmper en hård kamp for at skille sig ud i et marked, hvor de individuelle krav gerne må overskygge prisen