23948sdkhjf

Brintmotorerne kommer til større maskiner

Der går år, inden eldrift overtager markedet fuldstændigt, og spørgsmålet er om det overhovedet sker, for nu kommer også brinten til

Eldrift, diesel, eller måske brint? Det bliver de store spørgsmål i de følgende år, hvor vi ser flere forskellige udviklingstendenser. Senest har Hyundai Doosan Infracore meddelt, at de fra 2025 vil masseproducere brintmotorer. 

Prototyper vil være klar allerede i år, validering på maskinerne vil være klar i 2024 og fuldskala produktion vil være oppe og køre i 2025. Og ikke nok med det. På ConExpo vil hele linjen af nye motorer være udstillet.

Større model

Der er tale om en 11 liter klassen med 300 kW, svarende til 402 hk og med et moment på 1700 Nm ved 2.000 omdrejninger. Motoren lever op til kravene i Tier 5/Stageb5/Euro 7 som betyder at udledningen skal være reduceret med 90 procent i forhold til nuværende niveau for at leve op til kravet om CO2 udledning på nul.

Ifølge producenten er de nye motorer 25-30 procent mere effektive end tilsvarende el- og brændselscelleteknologierne, når pris og service er medregnet. en tankning af ti minutters varighed svarer til 500 km's kørsel.

Lastbiler og entreprenørmaskiner

 Det er meningen, at drivlinjen skal installeres i større køretøjer som lastbiler og busser samt entreprenørmaskiner, og som sagt er det planlagt at fuldskala produktion starter op i 2025.

Hyundai Doosan Infracore satser dog også på andre teknologier, og man mener at fremtiden vil være en kombination af flere. Således vil også hybridtekologier og rene elektriske løsninger blive vist frem på ConExpo.

Store krav

Chefen for motorudviklingen, Kim Joong-soo, siger i forbindelse med lanceringen:

- Brintmotorerne vil primært blive en realitet i mellemstore og store enheder. Det vil sige busser, lastbiler og mellemstore til store entreprenørmaskiner. Og vi vil gøre vort yderste for at motorteknologien vil leve op til de krav, der stilles på de forskellige markeder.

Brintmotorerne vil primært blive en realitet i mellemstore og store enheder - det vil sige busser, lastbiler og mellemstore til store entreprenørmaskiner - og vi vil gøre vort yderste for at motorteknologien vil leve op til de krav, der stilles på de forskellige markeder Kim Joong-soo, chef for motorudvikling hos Hyuandai Doosan Infracore

Hyundai Doosan Infracore er dog ikke de eneste, der arbejder med brintteknologien. Eksempelvis har JCB i England meddelt at de også arbejder på brint som en løsning, også her på større motorer, men her satser man også på at kunne producere motorerne indenfor de nærmeste år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125