23948sdkhjf

Lange udsigter for Koldings maritime bydel

Planchef håber nu, at de store anlægsarbejder kan begynde i sidste halvdel af 2024

Plangrundlaget blev ophævet i november sidste år, Kystdirektoratets endelige anlægstilladelse er ikke landet, og Miljøstyrelsen har ikke givet grønt lys til at opgave 360.000 kbm havbundsmateriale.

Med andre ord mangler der stadig mange, nødvendige dokumenter, inden arbejdet med den 350 boliger og 1000 bådpladser store Marina City i Kolding for alvor kan gå i gang.

Og som det ser ud nu, står der 2024 i kalenderne, inden Kolding byråd kan godkende en ny lokalplan for det ambitiøse projekt. Det skriver jv.dk.

– Vi har besluttet at sætte planprocessen i gang, og vi kommer til at bruge hele 2023 på at arbejde med det. Vi forventer at kunne sende et nyt lokalplanforslag i offentlig høring sidst på året, så det bliver i hvert fald forår 2024, før en ny plan kan være endeligt godkendt i byrådet, siger Kolding Kommunes planchef Jan Krarup Laursen til avisen.

Hans håb er, at projektets store anlægsarbejder kan komme i gang i anden halvdel af 2024.

Marina City

På sydsiden af Kolding Fjord planlægges en ny bydel, Marina City, med en topmoderne lystbådehavn med plads til 1.000 både, fritidsfaciliteter i forbindelse med vandet, maritime erhverv, havnepromenade og en ny strandpark.

Planerne giver også mulighed for at opføre 325-350 boliger. Bygningerne kan være op til otte etager, en enkelt dog op til 16 etager. Visionen er en vifte af forskelligartet byggeri, heraf en fjerdedel almene boliger.

Baggrunden for projektet er, Koldings sydlige lystbådehavn, Marina Syd, skal udbygges, da den nordlige Lystbådehavn Nord skal flytte. 

Kilde: Kolding Kommune

Afventer flere tilladelser 

Plangrundlaget for den nye bydel Marina City, som Kolding Byråd vedtog for to år siden, blev – som tidligere beskrevet – ophævet af Planklagenævnet i november sidste år. Baggrunden var en klage fra Danske Havne- og Shippingvirksomheder.

I det forestående arbejde skal blandt andet dokumenteres, at de kommende beboere i den maritime bydel er tilstrækkeligt sikret mod støj-, lugt- og støvgener fra erhvervshavnen.

Det manglende plangrundlag er ikke ene hindring. Kolding Kommune har heller ikke fået Kystdirektoratets endelige anlægstilladelse eller tilladelse fra Miljøstyrelsen til at grave 360.000 kbm havbundsmateriale op ved Marina Syd for så at dumpe det ved klappladsen ved Trelde Næs.

I forhold til klapningen har Kolding Kommune tidligere besluttet, at det skal foregå i vintermånederne for bedst muligt at beskytte hav- og fjordmiljøet.

Bremsede arbejde kort efter valg af entreprenør

I sommeren 2021 valgte Kolding Kommune Munck Havne og Anlæg og Cowi til de forberedende arbejder til Marina City. Opgaven omfatter udvidelse af havnebassinet, etablering af kajanlæg og slæbesteder, at anlægge ny strand og opfylde det nye landområde. Der var tale om en kontrakt på op mod 120 mio. kr., som skulle bringes i spil, når alle planer er godkendt hos de statslige myndigheder.

Klagerne, som var indløbet hos Miljø-og Fødevareklagenævnet, bremsede dog hurtigt arbejdet. De gik dels på Kystdirektoratets anlægstilladelse, som giver mulighed for at inddrage otte hektar af søterritoriet til nyt land til Marina City, dels Kolding Kommunes VVM-tilladelse angående landfaste aktiviteter i den nye bydel.

Dengang lød håbet fra Kolding Kommunes by-og udviklingsdirektør Merete Dissing, at man kunne sætte gang i de marine anlægsarbejder i vinteren 2022/ 2023.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125