23948sdkhjf

Renovering af historisk krydstogtskaj kræver 790 spunspæle og 400 jordankre

I begyndelsen af oktober gik Hercules Fundering i gang med den store renovering af den gamle og historiske anløbskaj, Langeliniekaj, der efter planen skal stå færdig ved udgangen af 2024.

Det skriver By & Havn, der bygherre på renoveringsprojektet, i en pressemeddelelse

Arbejdet i to etaper skal sikre, at Langelinie fremover også kan modtage krydstogtskibe, samt at strækningen bibeholder sin særlige tiltrækningskraft, som siden 1935 har tiltrukket besøgende i hobetal.

Langelinie vil, når renoveringen er færdig, ligne sig selv, idet den oprindelige front bliver genopbygget med den originale og fine granit, som altid har været kendetegnende for kajkanten.

Fra Hercules Fundering fortæller projektchef Thomas Mathiasson, NCC-firmaet er kommet godt fra land:

– Vi er kommet godt fra start med den første etape af den store totalrenovering af den gamle anløbskaj, hvor der i øjeblikket er fuld kraft på maskinerne og det store spunsarbejde, siger Thomas Mathiasson og uddyber om arbejdet:

– Foran hele den eksisterende Langeliniekaj skal vi ramme 790 spunspæle ned på den 1 km lange spunsvæg. Når spunspælene er rammet ned, bliver de fastgjort på væggen med flere end 400 borede jordankre, der skal sikre, at kajen kan holde mange år endnu.

Hele renoveringen forventes endeligt afsluttet ved udgangen af 2024.

Adm. direktør i By & Havn, Anne Skovbro, fortæller, at der følges indgående med i det store arbejde, der udføres.

– Vi glæder os alle sammen til, at kajen er færdigrenoveret, så den også i de kommende generationer kan stå som et kulturelt samlingspunkt for københavnerne og de besøgende, siger hun i pressemeddelelsen.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

2.851