23948sdkhjf

Aarsleff-selskab vinder kontrakt på "et af Danmarks største jernbaneknudepunkter"

Metroselskabet har indgået kontrakt med Aarsleff Rail om at etablere det underjordiske omstigningsområde til 37.000 daglige påstigere på Ny Ellebjerg Station i Valby, oplyser selskabet i en pressemeddelelse. 

Når den kommende metrolinje M4 Sydhavn åbner i 2024, skifter Ny Ellebjerg Station navn til København Syd og bliver et af Danmarks største jernbaneknudepunkter med betjening af Metro, bus, to S-togsbaner samt regional- og fjerntog. København Syd bliver derfor en ny “hovedbanegård” i København. 

Aarsleff Rail skal udføre arbejdet i One Company-samarbejde med Per Aarsleff A/S.

– Vi har tidligere gennemført projekter i Ny Ellebjerg-området for både Metroselskabet og Banedanmark, og har erfaring med at løse de særlige udfordringer, som dette projekt frembyder. Blandt andet har vi dokumenteret, at vi kan udføre lignende projekter under snævre pladsforhold, mens trafikken på jernbanen opretholde, udtaler adm. direktør i Aarsleff Rail, Thomas Mollerup, i pressemeddelelsen.

Ny Ellebjerg Station (København Syd)

- Ny Ellebjerg Station stifter navn til København Syd, når den kommende metrolinje M4 Sydhavn åbner i 2024.

- Omstigningsområdet forbinder endestationen på metrolinjen M4 (København Syd til Orientkaj i Nordhavn), perronen på Ringstedbanen, S-togsstationen på Køge Bugt-banen, Ringbaneperronen (S-tog) samt en fremtidig perron på Øresundsbanen.

- København Syd forventes at blive en af landets travleste stationer i 2024 med 37.000 daglige påstigere.

- Når København Syd åbner i 2024, forventes det, at godt 70 pct. af borgerne i København og på Frederiksberg får under 600 meter til en tog- eller metrostation.

– Der er et stort ønske fra staten, kommunerne, trafikudbydere, passagerer og borgere i området om at gøre det nuværende Ny Ellebjerg Station til et mere overskueligt, trygt og indbydende sted at færdes. Fremover kommer tusinder af mennesker til at bruge København Syd hver dag, og et nyt omstigningsområde vil både give bydelen og hele hovedstadens kollektive transport et løft, siger Mikkel Kjær Jensen, projektdirektør i Metroselskabet, i pressemeddelelsen.

lda

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141