Det var ikke forsætligt eller groft uagtsomgt, da to danske vejstribeselskaber, Eurostar Danmark A/S og GVCO ApS (tidligere LKF Vejmarkering A/S) i 2014 i strid med loven afgav bud på to vejmarkeringsopgaver for Vejdirektoratet.
Derfor skal parterne i sagen heller ikke straffes.
Sådan lyder afgørelsen fredag fra Københavns Byret ifølge Licitationen - Byggeriets Dagblads oplysninger i den såkaldte Vejstribesag, hvor de tiltalte ellers risikerede både betingede fængselstraffe og bøder på tocifrede millionbeløb.
Flere år undervejs
Sagen tager afsæt i en højesteretsdom fra 2019, som sagde, at Eurostar Danmark A/S og GVCO ApS brød loven, da de dannede et konsortium og afgav tilbud på ét af de udbud i 2014, som straffesagen har omfattet.
Anklagemyndigheden National enhed for Særlig Kriminalitet er i den følgende straffesag gået videre endnu og har argumenteret for, at firmaerne var bevidste om, at de snød, og at de i bedste fald handlede groft uagtsomt.
Sagens forløb
- Sagen tog sin begyndelse, da Konkurrencerådet i 2015 afgjorde, at Eurostar Danmark og LKF Vejmarkering (nu GVCO) handlede ulovligt, da de indgik i et konsortium og i 2014 bød på en opgave for Vejdirektoratet, som selskaberne vandt. Vejdirektoratet ophævede dog aftalen efter afgørelsen fra Konkurrencerådet.
- Virksomhederne indbragte sagen for Konkurrenceankenævnet, som stadfæstede Konkurrencerådets afgørelse.
- Herefter anmeldte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sagen til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminialitet, (SØIK), også kaldet Bagmandspolitiet. Anklagemyndigheden har 1. januar 2021 skiftet navn til National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
- Hos anklagemyndigheden afventede straffesagen dog den civile sag ved retten, som spørgsmålet havde udviklet sig til.
- Virksomhederne indbragte nemlig begge sagen for Sø- og Handelsretten, som 27. august 2018 gav virksomhederne medhold og ophævede Konkurrencerådets afgørelse. Retten mente ikke, at Konkurrencerådet havde formået at løfte bevisbyrden for, at konsortiet var ulovligt.
- Den afgørelse ankede Konkurrencerådet til Højesteret, som 27. november 2019 omstødte Sø- og Handelsrettens afgørelse og gav rådet medhold i sin oprindelige afgørelse.
- Kort efter, i begyndelsen af 2020 indbragte SØIK så et anklageskrift for retten i straffesagen mod virksomhederne og de tre personer.
- 11. februar 2022 faldt der dom i sagen, hvor alle parter blev frikendt.
Det skulle koste bøder til hver virksomhed på ”ikke under 25 mio. kr.”, lød strafpåstanden. Også tre nuværende og tidligere ledere har været på anklagebænken, hvor strafpåstanden lød på betingede fængselsstraffe på to og tre måneder.
Skal nærlæse dom
Københavns Byret var fredag enig med Højesteret i, at konkurrenceloven var brudt.
Men det blev ikke bevist, at det skete forsætligt eller groft uagtsomt, mente retten, hvilket netop var anklagemyndighedens baggrund for at kræve straf.
Spørgsmålet er så nu, om sagen skal fortsætte i Landsretten. Hos anklagemyndigheden er der ikke taget stilling til, om sagen skal ankes:
- Nu skal vi nærlæse dommen, og så skal vi vurdere, hvorvidt den skal ankes, siger Amir Amirian, der er anklager ved National enhed for Særlig Kriminalitet til Licitationen.
Fra en af de nu frifundnes forsvarere lyder det, at dommen giver glæde og lettelse.
- Min klient har været i god tro, siger forsvarer Kåre Pihlmann, der som advokat ved Advokathuset Pihlmann repræsenterer en af de tre tiltalte personer i sagen.
Bred omtale for tre år siden
Omdrejningspunktet blev bredt omtalt i blandt andre Licitationen - Byggeriets Dagblad oven på Højesterets dom.
Nærmere forklaret lød afgørelsen, at Eurostar Danmark og GVCO i deres konsortium og tilbud ikke lagde ikke op til at lægge deres ressourcer sammen, og de ville sådan set kunne have budt på vejstribeopgaven alene.
Derfor var det altså ikke et samarbejde om at høste produktionsfordele, men i stedet et salgssamarbejde mellem konkurrenter i strid med konkurrenceloven, lød afgørelsen.
Begge virksomheder sagde, at havde handlet i god tro. Selskaberne og de tre personer har også i løbet af straffesagen nægtet sig skyldige.
Det var oprindeligt Konkurrencerådet under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som i 2015 afgjorde, at firmaerne havde handlet ulovligt, hvorefter sagen siden blev anket til Sø- og Handelsretten. Her blev selskaberne frifundet, mens Konkurrencerådet ankede til Højesteret.