23948sdkhjf

Klimabevægelsen vil have godkendelse af Lynetteholmen undersøgt i retten

Foreningen Klimabevægelsen vil stævne både Transportministeriet og By & Havn. Anlægsloven er godkendt på for tyndt grundlag, er argumentet

 

Anlægsloven, som udgør bundbrædder i byggeriet af det enorme projekt Lynetteholmen, er godkendt på et forhastet grundlag og i strid med EU-lovgivningen.

Det mener Klimabevægelsen, som har udarbejdet en stævning mod By & Havn og Transportministeriet, skriver Byrummonitor.

I forvejen har Klimabevægelsen med en klage fået spørgsmålet bragt til EU-niveau, da formanden for Europa-Parlamentets Udvalg for Andragender, Dolors Monserrat, i juli bad Kommissionen om at undersøge, hvorvidt Danmark har brudt EU-lovgivningen.

Kan underdrive miljøpåvirkning

Klagerne handler om, at det ifølge foreningen er imod reglerne, når projektets VVM-undersøgelse ikke inkluderer alle dets miljøpåvirkninger. Det kan nemlig potentielt underdrive de samlede miljømæssige effekter, skriver byrummonitor.

Svenske myndigheder har rettet kritik af samme problematik, skrev Ingeniøren i maj. Eksempelvis er påvirkning fra udvinding af sand til øen fra Kriegers Flak udeladt i VVM-redegørelsen.

EU har ifølge Byrummonitor tidligere afgjort, at det netop er ulovligt at dele klima- og miljøeffekt-undersøgelser af projekter op i bidder.

Første udbud i sommer

Lynetteholmen skal bygges som en 275 hektar stor kunstig ø i forlængelse af Refshaleøen i Københavns Havn. Den skal være med til både at stormflodssikre København og give plads til 35.000 beboere samt lige så mange arbejdspladser.

Der lød herefter startfløjt i juli, da By & Havn sendte første opgave i udbud, der blandt andet omhandler afgravning af blødbund og opfyldning af sand.

Det er første udbud i en lang række udbud på flere hundrede millioner kroner. Lynetteholms samlede landareal vil være opfyldt om cirka 30 år, forventer By & Havn.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111