23948sdkhjf

Sikkerhed skal altid granskes

Sidste år var der 14 påkørsler af afspærringer i forbindelse med vejarbejde alene på Lillebæltsbroen. Det fremgår af Vejdirektoratets ulykkesstatistik, at ca. 2 % af de registrerede ulykker for det samlede vejnet sker ved vejarbejde.

Men statistikkerne giver ikke det fulde billede, da det alene er ulykker, der kan relateres til påkørsel af afspærringsmateriel eller for eksempel grusbunker, som registreres. Mange andre ulykker kan være relateret til vejarbejde, men registreres ikke som sådan.

Så statistikken kan altså ikke belyse årsagerne fuldstændigt. Så der er områder, som vi bør granske yderligere for at minimere risikoen for ulykker. Erfaringsmæssigt ved vi, at der skal være fokus på sikkerhed ved vejarbejde - og det er der heldigvis også. Og så ved vi også, hvilken type trafikanter, der kommer til skade ved ulykker ved vejarbejde. Det kan også bruges forebyggende.

Det er faktisk alle slags trafikanter, der kommer til skade ved ulykker ved vejarbejder. Hovedparten er trafikanter i person- og varebiler. Men det er især cyklister og i mindre grad fodgængere, som er overrepræsenterede.

Vores vaner er en god del af forklaringen. Når der udføres vejarbejde, er det ofte nødvendigt at ændre den vej, som trafikanterne normalt benytter og kender. Det sker selvfølgelig for at gøre plads til vejarbejdet og for at afvikle trafikken på en sikker måde. Men det sidste forudsætter, at vi er opmærksomme på ændringerne.

Man har altså brug for at afmærke vejarbejder, så trafikanternes opmærksomhed skærpes, og på en måde, så de også kan aflæse den ændrede situation. Hvis der er fejl i afmærkninger, kan der let opstå en farlig situation.

Ser vi på den motoriserede trafik, er der særligt tre situationer, der kan være ganske alvorlige, nemlig dybe udgravninger, faste genstande og vildledt trafik.

Der er ingen, der ønsker at køre i en udgravning, og ulykker med dybe udgravninger kan erfaringsmæssigt have fatal udgang. De faste genstande kan være hensatte køretøjer, materiel eller andet, som har det til fælles, at de ikke nemt flytter sig ved påkørsel. Også her er der betydelig fare for en alvorlig ulykke. Sidst kan vildledt trafik betyde, at man som trafikant er i tvivl om, hvordan man skal passere vejarbejdet eller placere sig på vejen. I yderste konsekvens kan man ende som spøgelsesbilist eller påkøre genstande eller andre trafikanter.

Vi skal drøfte løsninger

Sikkerhed ved vejarbejde kan måske virke som en meget teknisk disciplin, som kun for alvor har et liv mellem fagpersoner, der arbejder med det specialiserede fagfelt. Det er forkert at se sådan på sagen. For sikkerhed ved vejarbejder er en disciplin, som alle implicerede bør tage del i, da både trafikanter og vejarbejdere skal komme sikkert gennem det vejforløb, som midlertidig fungerer som arbejdsplads.

Det anerkender man også i vejbranchen, og det kan man forsikre sig om ved den store interesse, der er om Sikkerhedskonferencen 2021 hos VEJ-EU. Her vil Vejdirektoratet præsentere mål og midler, som kan bidrage til bedre sikkerhed og fremkommelighed. Det handler i den grad om videndeling, som skal gøre den danske vejbranche til en af de bedste i verden, når det handler om planlægning, om at undgå ulykker og om at sikre en fornuftig fremkommelighed.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.118