23948sdkhjf

Oplagt: Brug infrastrukturplanen som løftestang for anlægsbranchens grønne omstilling

Husk at der også er stemmer i grøn omstilling

160 milliarder kroner. Så stor en pose penge har politikerne lagt op til at bruge på at få opgraderet det danske vejnet, den kollektive trafik samt cyklismen frem mod 2035.

Det er glædeligt.

Politikerne lader til at have forståelse for behovet for CO2-krav i infrastrukturprojekter, men de har tilsyneladende en blind vinkel i forhold til nødvendigheden af, at deres investeringslyst også skal rumme en økonomisk kickstart af de klimavenlige løsninger med CO2-reduktioner mv. Det vil koste mere i starten, men senere vil de klimavenlige løsninger ikke være dyrere, og kun klimagevinsten vil være tilbage. Imens alle taler om, hvilke motorvejsstrækninger, der skal udvides, er der tilsyneladende ikke tilstrækkeligt fokus på, at de nye investeringer med den nødvendige økonomi i udviklingsfasen for de klimavenlige løsninger er en enestående mulighed for at realisere den grønne omstilling af anlægsbranchen.

Det er ærgerligt - og ikke godt nok FORDI, det er en misset mulighed for Danmark for at bringe anlægsbranchen i den grønne førertrøje.

For anlægsbranchen har i den grad brug for en kickstart til at blive grøn. Vi har - som en del af regeringens klimapartnerskaber - gjort vores hjemmearbejde og præsenteret 17 konkrete forslag til, hvordan branchen kan bidrage markant til reduktion af CO2-belastningen.

Vi er med andre ord klar i startfeltet, men har brug for en katalysator - lige som man har set det i byggebranchen. Lad mig give et eksempel.

Bygherren kan gøre en forskel

Bygherren Pension Danmark igangsatte for få år siden en grøn omstilling af byggebranchen ved stille krav til, at deres byggerier skulle være DGNB certificerede byggerier - på trods af en ekstra omkostning på 30 procent.

I dag er mange bygherrer, herunder også kommuner, fulgt med - og det er ikke længere dyrere at opføre de bæredygtige bygninger. På sigt bliver det endda formentlig billigere og herved skånes både miljø og pengepung.

Jeg vil derfor komme med en venlig opfordring til politikerne. Kig på pengeposen igen og reservér en pulje til en grøn anlægsfond, der kan være med til at igangsætte grønne tiltag i anlægsbranchen.

Med en grøn anlægsfond i ryggen vil store offentlige bygherrer få mulighed for at kunne belønne brugen af klimavenlige materialer samt maskiner, der kører på el. Det er valg, der kræver betydelige investeringer og dem har entreprenøren ikke alene. I dag koster en maskine på el eksempelvis fire gange så meget som en tilsvarende, der kører på diesel.

Enhver start er svær, siger man. Og jo, det koster at udvikle. De offentlige bygherrer har dog heldigvis brede skuldre - og med en grøn anlægsfond i ryggen burde det være lige for - og endda give markant grøn medvind.

Så kære politikere, hvis I skal nå i mål med jeres nyligt vedtagne Klimalov, så grib chancen her. Den ligger lige for. Og husk der er også stemmer i grøn omstilling - de kommer blot fra den yngre del af befolkningen - dem vi skal bygge vores fremtid på.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109