23948sdkhjf

Udgifter til anlæg og drift skal gå hånd i hånd

Forhandlingerne om den nye trafikaftale for 2021-2030 er så småt i gang. Jeg håber, vi får et bredt forlig og en langsigtet køreplan for dansk infrastruktur. Det er afgørende for alle os, der arbejder i sektoren, at vi ved, hvad vi har at regne med i mange år frem. Ikke flere stop-and-go-løsninger.

I de seneste ti år er trængslen på de danske veje steget. Alligevel er investeringerne i anlæg og vedligeholdelse af vejnettet faldet med 24 procent siden 2011, det er 3,2 milliarder kroner. Det viser en ny rapport fra DI Analyse. I tre ud af fire kommuner beskrives vejtilstanden som dårlig, og der er derfor behov for, at vejene nu bliver prioriteret højt. Det er vigtigt for samfundet som helhed, at vi får en ambitiøs plan.

Anlæg og drift i harmoni

Danmark skal investere ambitiøst i infrastrukturen. Det giver vækst, arbejdspladser samt mulighed for at udvikle grønne og bæredygtige løsninger til fremtidens transportsektor. Desuden kan vi højne livskvaliteten hos mange mennesker, når vi etablerer nye former for støjreducerende foranstaltninger.

Men det nytter ikke noget at investere i veje og infrastruktur, hvis ikke budgetterne til drift og vedligeholdelsen følger med. Undersøgelsen fra DI Analyse viser, at der har været en nedgang i disse investeringer på 18 procent i perioden 2011 til 2021. I 2025 forventer man, at investeringerne er på samme niveau som i dag. Det er bekymrende, når man tager i betragtning, at vi i forvejen har et stort efterslæb i forhold til at vedligeholde de statslige og kommunale veje. Hvis dette forsætter, så vokser regningen sig kun større år efter år. Jeg håber, at investeringerne i anlæg suppleres af afstemte resurser til vedligeholdelse, så der er midler til at opretholde en acceptabel tilstand på vejene.

Lille udgift med stor effekt

Hos Eurostar laver vi vejmarkering, og vi har desværre noteret os, at netop etablering af vejstriber ofte fylder ganske lidt i budgetterne. Det kan skyldes den fejlagtige antagelse, at når striberne er lagt én gang, så skal de ikke lægges mere. Vores striber holder i mange år, men de bliver slidt med tiden især på meget trafikerede strækninger. Vi kan se, at vejstriberne er i dårlig forfatning mange steder, fordi de ikke er blevet holdt ved lige. Disse steder har bilisterne sværere ved at orientere sig, og det går ud over trafiksikkerheden. Det bør altid være et fokuspunkt, at forholdene på vejene er så sikre som muligt. Derfor er det vigtigt, at der er råderum til at udskifte vejstriber, når de med årene bliver slidt af.

Noget så kedeligt som vejstriber kan faktisk komme til at spille en central rolle i udviklingen af smarte byer, smart cities, hvor alle digitale enheder er forbundet til hinanden. Til den tid er det formentlig selvkørende biler, der kører på vejene, og de bruger vejstriberne til at navigere efter. Tager vi de lange briller på, så bliver det altså helt afgørende for mobiliteten i samfundet, at vejstriberne står skarpt. I dag og i fremtidens infrastruktur bør man prioritere vejstriber af høj kvalitet på alle veje.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.141