23948sdkhjf

Brug for alle etaper af udvidelsen af E45

Borgmestre og lokale ledere i erhvervslivet i Østjylland sender her et åbent brev til de trafikpolitiske ordførere om behovet for udvidelsen af E45-motorvejen på hele strækningen fra Vejle Nord til Randers Nord

INFRASTRUKTUR Undertegnede gør med dette skriv opmærksom på, at der i allerhøjeste grad er brug for, at der træffes beslutning om at udvide hele den østjyske del af E45 til tre spor. Og det vil sige fra Vejle Nord til og med til Randers Nord. Vi er med på, at udbygningen vil ske i etaper, hvor dele af udvidelsen er lavet syd for Aarhus. Men ingen af de planlagte etaper må glemmes eller syltes. For udvidelsen samlet set sikrer, at landets største vækstregion uden for hovedstaden fortsat leverer en væsentlig del af landets fælles vækst.

Selv nu under Corona er trafikken intens og tæt på E45 og kan allerede nu let stoppe til. Så hvordan bliver det ikke, når samfundet for alvor åbner igen? Så risikerer vi mange køer på E45, der bare bliver længere og længere. Og det er egentlig ikke så mærkeligt. For trafikken er på ti år vokset mellem 25 og 34 procent på alle strækninger fra Vejle Nord til Randers Nord.

Der er virksomheder, som må vente på en kollega, som ikke kommer frem i tide enten på arbejde eller til møde. Der er varer, som kommer så sent, at det giver problemer med at laste på eller af.

Køer på motorvejen er en stor belastning for alle østjyske virksomheder. Derfor vil vi fra hele det østjyske område på det kraftigste appellere til, at der træffes beslutning om at udvide E45 på hele strækningen mellem Vejle Nord og Randers Nord, samtidig med, at det er ekstremt vigtigt, at de første faser af udvidelsen sættes i gang nu og afsluttes hurtigst muligt.

Forbinder store byer

Motorvej E45 er den infrastrukturelle rygrad, der løber ned gennem Jylland. Strækningen fra Aarhus S til Randers N forbinder først og fremmest Danmarks anden største by med Danmarks sjette største by. Strækningen er samtidig væsentlig for forbindelsen til Aalborg, Danmarks fjerde største by.

Det er ikke kun de mange virksomheder, der bruger motorvejen til transport, som bliver ramt af den øgede trængsel og de lange kødannelser. Det går også udover alle pendlerne og deres arbejdspladser.

I myldretidstrafikken skal man regne med tyve procents ekstra transporttid - op til 60 procent på de værste strækninger. Den fortsat stigende trafikbelastning skaber derfor en alvorlig risiko for, at den positive udvikling i Danmarks andenstørste vækstcenter ender i en kø på E45.

Også et miljø- og klimaproblem

Det er ikke kun på bundlinjen, at trængselsproblemerne på E45 udgør et stort samfundsmæssigt problem. Den høje trafikbelastning medvirker til flere trafikulykker, og trængslen har klima- og miljømæssige konsekvenser, når tusindvis af biler holder i kø med motoren i unødig tomgang.

Vejdirektoratet offentliggjorde 12. juni sidste år en VVM (Vurdering af Virkninger for Miljøet) på udbygningen af E45 fordelt på tre etaper; Vejle-Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N, Aarhus N-Randers N.

Heri slår Vejdirektoratet selv fast, at ved en udbygning til tre spor vil trafiksikkerheden blive forbedret. Udbygningen tiltrækker også trafik til motorvejen fra det øvrige vejnet i området.

Motorveje er igen ifølge Vejdirektoratet generelt den sikreste form for veje. Flytning af trafikken til et mere sikkert vejnet gør, at der forventes et fald i det samlede antal ulykker i området.

Yderligere belastninger i fremtiden

Den nuværende trængsel på E45 er ikke samfundsøkonomisk holdbar, da den har store negative konsekvenser for Østjyllands og dermed Danmarks vækstpotentiale. På flere delstrækninger er trafikken de sidste 15 år steget med 50 procent. Heraf er hver femte køretøj en lastbil.

Presset vil ikke alene kunne klares med udvidelsen af motorvejen. Der er også sideløbende brug for at gøre den kollektive trafik i og mellem vores byer bedre. Og ikke mindst er der brug for bedre busforbindelser til vores mindre samfund, der alt for ofte oplever sig isoleret fra de større byer, hvad enten man er ung og gerne vil pendle til en uddannelse, eller man som medarbejder på en virksomhed gerne vil pendle mellem land og by.

Trængselsproblemerne vil kun stige i fremtiden, og en udvidelse af motorvejen er i vores øjne afgørende for Østjyllands og dermed Danmarks vækstmuligheder.

Så hvis vi skal skabe bare en nogenlunde fornuftig passage på E45 og ikke bremse vækst, udvikling og velfærd i alenlange køer på motorvejen, så er det nu, vi skal have gang i udvidelsen til en tresporet motorvej hele vejen fra Vejle til Randers N.

Indlægget er skrevet af

Per Hastrup, adm. direktør Prodan A/S, formand for DI Randers-Norddjurs
Anders Strange, CCO og medstifter Aart Architects Dk A/S, formand for DI Østjylland
Johannes Saugbjerg, CEO Vola A/S, formand for DI Sydøstjylland
Daniel Isak Dallerup, formand Dansk Metal Østjylland
Torben Hansen, borgmester Randers Kommune
Jan Petersen, borgmester Norddjurs Kommune
Finn Møller, formand Erhvervs Randers
Jens Enevold Kristensen, direktør Erhverv Randers
Terje Vammen, formand Erhverv Aarhus
Marc Perera Christensen, direktør Erhverv Aarhus
Susanne Ovy Petersen, gruppeformand 3F Aarhus Rymarken
Kasper Glyngø, borgmester Hedensted Kommune, formand Business Region Aarhus
Jacob Bundsgaard, borgmester Aarhus Kommune
Peter Sørensen, borgmester Horsens Kommune
Uffe Jensen, borgmester Odder Kommune
Ole Bollesen, borgmester Syddjurs Kommune
Nils Borring, borgmester Favrskov Kommune
Frands Fischer, borgmester Skanderborg Kommune
Michael Ancher, tømrermester, formand DI Dansk Byggeri Østjylland
Hans A. Sørensen, formand 3F Horsens og Omegn

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.203