23948sdkhjf

Stor forskel på, hvilke mærker, der er tilgængelige som parallelimport

For nylig beskrev vi her i M-Xtra, hvordan danske parallelimportører uden problemer kan skaffe nye Volvo entreprenørmaskiner i udlandet og så sælge dem i Danmark, nogle gange til meget fordelagtige priser, andre gange mindre konkurrencedygtige på prisen.

Det billede der tegnes af parallelimport af maskiner - som på ingen måde er ulovligt, er ret forskelligt, alt afhængig af, hvilket mærke, der er tale om. Mens en enkelt parallelimportør sælger cirka 70 nye Volvo-maskiner om rådet, ser det ganske anderledes ud hos Caterpillar.

Den nye importør Zeppelin/Cat mener ikke der importeres ret mange Cat-maskiner årligt til Danmark:

- Med det kendskab jeg har til markedet vil jeg sige at vi hører om måske ti CAT-maskiner, som er solgt udenom den danske importør, siger salgs- og marketingdirektør Michael Bahn Jørgensen, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Få kommer fra udlandet

- Det er virkeligt ikke ret mange maskiner, der kommer ind i landet ad den vej. Det skyldes jo nok, at der traditionelt i Caterpillar har været og er en ret stram struktur, når det kommer til at handle over grænserne. Dermed være ikke sagt at det ikke kan ske, for det gør det jo, men ikke ofte, og jeg tror at det fordi, der ikke rigtigt er nogen fordel ved at købe CAT på den måde, siger han videre.

Ifølge Michael Bahn Jørgensen kan der være enkeltstående situationer, hvor en forhandler i et eller andet land er brændt inde med for mange maskiner, fordi hans forecast - det vil sige hans bestilling af maskiner, ikke har passet godt nok til den aktuelle markedssituation.

Udsalg på overskudslager

- I de tilfælde kan der komme til at stå for mange maskiner på lager, og så går de ud af lageret, hvis der viser sig en kunde. Sådan fungerer det i praksis, men ikke mange havner i Danmark, siger han til Licitationen.

- Det kan også ske for os her i Danmark, for vi bestiller vore maskiner i et ti måneders forecast, og ting kan jo ændre sig på ti måneder. Men sagen er jo, at vi internt i koncernen så kan flytte maskinerne til et bedre marked, og så sælge dem der, forklarer han videre.

- Overordnet set kan vi ikke forhindre, at der sker import fra eksempelvis Tyskland. Det er også sådan, at vi kan komme i den situation, at vi skal yde garanti på en maskine, som er importeret parallelt, og det gør vi så længe der er officiel garanti på maskinen, siger Michael Bahn Jørgensen. Han tilføjer, at der tidligere har været importeret flere CAT-maskiner, end der gør i dag, men strukturen har gjort at det nu i mindre grad betaler sig.

Noget andet med reservedele

Situationen omkring indkøb af reservedele er dog væsentligt anderledes. Her shoppes ivrigt rundt på internettet, og der købes originale reservedele i hele Europa, alt efter hvor det er billigst.

- Den er svær, fordi konkurrencen her er hård, og er der nogen, der står med et stort parti filtre for eksempel, så er det nemt at udbyde det på nettet. siger Michael Bahn Jørgensen.

Købte i Danmark

En af de, der faktisk valgte at købe gummihjulslæsser i Danmark, til trods for en beliggenhed tæt på grænsen, er direktør Jesper Boisen, fra firmaet Jordrens Syd:

- Jeg gik da med overvejelser, men i sidste ende vil jeg gerne kunne forvente den fulde servicepakke og fuld opbakning fra den danske importør. Så for tryghedens skyld, og fordi downtime er dyrt, så valgte vi senest at købe en Komatsu gummihjulslæsser hos den danske importør, siger Jesper Boisen til Licitationen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.142