Har du styr på din kreditforsikring?
En kreditforsikring er helt overfladisk en forsikring mod manglende betaling ved salg på kredit. Men det er mere end som så, fortæller Erik Skovgaard Nielsen, adm. direktør i Atradius Denmark.
”Kreditforsikring skal sikre flere ting. For det første skal det reducere risikoen for tab ved at gøre salg sikkert. Dernæst skal det sikre, at man sælger til kunder med en fornuftig kreditværdighed. Og endelig fungerer det også som en forsikring af ens cash flow i form af beskyttelse mod uventede tab ,” forklarer direktøren og uddyber:
”Man skal finde balancen mellem de tre områder. Og dernæst holde fokus på muligheder. Hvordan kan man gennemføre et rentabelt salg? Vi skal her finde muligheder for at gennemføre salget.”
Store kunder kan også gå ned
Mange virksomheder ser på kreditforsikring ud fra den præmis, at de store kunder nok skal betale.
”Vi hører ofte, at man gerne vil have forsikret alle de små og mellemstore kunder. ’For det er der, vi har tabene,’ lyder det. Og det er måske rigtigt nok, men det er også der, vi har alle de forudsigelige tab, som man i et vist omfang kan tage højde for,” siger Erik Skovgaard Nielsen og uddyber:
”Uvidenhed om, hvordan det står til i større virksomheder, kan gøre ondt. Og vi har set store uventede konkurser såvel herhjemme som i udlandet de seneste år, tænk blot på OW Bunker og Top Toy.”
Hvis man ikke har tænkt på afdækning af den slags tab, kan det i sidste ende gå udover ens egen overlevelse. Med mindre man altså er forsikret på området.
Har du styr på kreditforsikring?
Om Atradius
Atradius er et kreditforsikringsselskab med hovedkvarter i Amsterdam og 90 års erfaring med kreditforsikring i Danmark.
Virksomheden har 160 kontorer i 50 lande og 3.700 medarbejdere globalt. Samt en database med 260 millioner selskaber.
Atradius er markedsleder i både Danmark og Norden med en markedsandel på godt 60 procent. I Danmark forsikrer man for 250 mia. kr. – eller ca. 20 procent af Danmarks vareeksport.
Læs mere på www.atradius.dk