23948sdkhjf

Skåne vil have fast tunnelforbindelse til Danmark

Region Skåne vil med den svenske regering i ryggen arbejde for at få en fast fast tunnelforbindelse mellem Helsingborg og Helsingør.

Det skriver Region Skåne i en pressemeddelelse.

-  Fra Region Skånes side er vi parate til at være en aktiv part i opførelsen af ​​en fast HH-forbindelse (Helingsør-Helsingborg, red.) og sammen med staten stille garantier for de nødvendige lån. Både regeringen og oppositionen i Region Skåne står bag denne hensigtserklæring, siger Carl Johan Sonesson (fra partiet Moderaterna, red.), regionbestyrelsesformand i Region Skåne i pressemeddelelsen.

- Når samfinansiering nu ligger på bordet, skal staten hurtigt kunne give grønt lys til projektet, siger han videre.

Utålmodig region peger på 2024

Ifølge det svenske medie SVT er tanken at forbinde landende med fire tunneller. To til tog, to til veje. Toppolitikerne i regionen vil desuden gerne se en projektstart i 2024-2025 og en åbningsfest i 2030, lyder det.

- Vi indleder nu diskussionerne med de respektive stater, sagde Carl-Johan Sonesson på et pressemøde, skriver SVT.

Danmarks Vejdirektoratet og Sveriges modsvarende styrelse Trafikverket vil desuden snart præsentere resultatet af en strategisk undersøgelse af ​​en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, oplyser Transportministeriet til Licitationen - Byggeriets Dagblad. Den dansk-svenske analyse har været undervejs i tre år.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) ønsker ikke at kommentere Region Skånes udmelding endnu og afventer i stedet Vejdirektoratet og Trafikverkets analyse, meddeler Transportministeret. Analysen ventes klar i slutningen af januar.

Samfundsgevinst på milliarder

En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg har længe været på bordet.

Da den omtalte analyse blev sat i gang i 2017 - på dansk side af Vejdirektoratet og Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen, udtrykte daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) opbakning til især en ren vejløsning.

- Der er især gode perspektiver i en ren vejforbindelse, som ser ud til at have en solid business case. Efter svensk ønske undersøger vi også en baneforbindelse for persontog. Så må vi efterfølgende drøfte de forskellige modeller og risikodelingen med svenskerne, udtalte han i en skriftlig kommentar.

I 2016 fik Helsingborg Kommune og HH-gruppen udført en analyse fra konsulenthuset Incentive. Står den til troende, vil samfundet vinde 27 mia. kroner netto på at forbinde Helsingør og Helsingborg med en tunnel.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.5