23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Anlægsentreprenør bøvler med udenlandske kunder

Anlægsentreprenøren Holbøll A/S i Næstved leverer stadig et tocifret millionoverskud, men indtjeningen er skrumpet lidt i det forgangne regnskabsår 2019/20.
Det skyldes blandt andet tab i forbindelse med en konkurs og bøvl med at kradse penge ind fra udenlandske entreprenører på store infrastrukturarbejder, fortæller adm. direktør og hovedaktionær Carl-Ole Holbøll.
- Regnskabet ser fornuftigt ud, men vi tjener lidt mindre og har en lidt lavere omsætning. Markedet var ikke til mere, og så har vi været uheldige, at vi har arbejdet for en kunde, der er gået konkurs. Vi brugte også for meget energi på nogle af de udenlandske sager, siger Carl-Ole Holbøll, som er tredje generation i det 73 år gamle familiefirma.

Om Holbøll A/S

Entreprenørfirmaet Holbøll A/S blev i 1947 stiftet af Carl Holbøll under navnet Sydsjællands Traktorkompagni.



I 1970 gennemgik virksomheden sit første generationsskifte, da sønnerne Knud og Ole købte sig ind i virksomheden og valgte at ændre det gamle firmanavn til C. Holbøll & Sønner A/S.



I dag er det tredje generation i skikkelse af 43-årige Carl-Ole Holbøll, som siden 2007 har været adm. direktør og hovedaktionær i firmaet med en ejerandel på 80 pct.



Virksomheden skiftede navn i starten af 2017 til Holbøll A/S.

I dag drives Holbøll A/S i tæt samarbejde med firmaets tekniske direktør og medejer, Hans Henrik Olsen.



Firmaet har hovedkontor i Næstved på Sydsjælland og udfører alle former for anlægsopgaver inden for jord, beton, kloak, belægning og fundering.



Derudover udfører virksomheden et stadig stigende antal projekter inden for klimasikring- og LAR-projekter samt kystsikring for såvel private som offentlige bygherrer.
I forhold til det foregående års rekordresultat på 23,3 mio. kr. før skat, måtte Holbøll derfor notere et lavere overskud på 20,2 mio. kr. før skat i 2019/20.
Omsætningen fremgår ikke af regnskabet, men den nærmer sig ifølge direktøren en kvart mia. kr.



Storstrømsbro og metro

En stor del af Holbølls aktiviteter er koncentreret på Sydsjælland. Her har firmaet blandt andet udført arbejder i forbindelse med byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster for det italienske selskab Storstroem Bridge Joint Venture I/S (SBJV), som er ejet af den italienske entreprenørkæmpe Itinera.
Derudover har Holbøll haft udgravningsopgaver på den nye Sydhavnsmetro i København for det tysk-franske konsortium TUNN3L, som består af entreprenørgiganterne Hochtief og Vinci Construction.
- De større projekter trækker lidt tænder ud. Tingene er bare mere komplicerede, når du arbejder på et metrobyggeri og en Storstrømsbro, og det er sværere at få penge ud af de udenlandske bygherrer. Der er en anden kultur, hvor det ofte handler om at tryne de små, og de tænker ikke i at have et langsigtet forhold til sin leverandør, som vi gerne vil. De er her jo bare for en kort bemærkning og så hurtigt videre, siger Carl-Ole Holbøll.
Holbøll blev sidste år også tildelt en kontrakt på den kommende byggeplads til Femern-tunnelen ved Rødbyhavn på Lolland, men her er arbejdet ifølge Carl-Ole Holbøll endnu ikke gået i gang.



Ingen coronapåvirkning

Som en brancheanalyse i Licitationen - Byggeriets Dagblad for nylig viste, er der kamp til stregen om opgaverne i den danske anlægsbranche, og hård priskrig gør det svært for mange aktører at tjene penge.
Hos Holbøll, som beskæftiger omkring 110 medarbejdere, ser man dog lyst på fremtiden, og coronakrisen har man heller ikke mærket meget til, oplyser direktøren.
- Vi er kommet lidt langsomt i gang i indeværende regnskabsår, men vi regner med at få indhentet det tabte. Ordrebeholdningen ser også fornuftig ud. Generelt ser fremtiden i anlægsbranchen rimelig fornuftig ud, selv om der nok bliver lidt mindre husbyggeri og færre hoteller i København, siger han.
Carl-Ole Holbøll peger på, at der stadig er et efterslæb på mange opgaver for kommuner og forsyningsselskaber.
- Så dér kunne man godt være heldig. Lige nu når vi kigger frem mod første halvår 2021, mener vi, det ser fornuftigt ud med hensyn til aktivitet. Hvad der så sker videre i ’21, det ved vi ikke noget om. Men vi er rimelig omstillingsparate med den størrelse butik vi har, så mon ikke der er arbejde til os også, siger han og tilføjer:
- Vi er jo en lille virksomhed, som gerne vil kunne lave de samme ting, som de store kan. Og vi har også alt grejet til det, og vi er villige til at lave alt, hvad man kan lave med en gravemaskine. Så vi spænder bredt efterhånden inden for anlæg.

Vestsjællandsk brohoved

For øjeblikket er Holbøll blandt andet i gang med jord-, kloak- og belægningsopgaver til et nyt storcenter i Næstved. Desuden er man i færd med integrationen af sidste års opkøb af entreprenørfirmaet Søren Kristiansen A/S fra Asnæs nær Kalundborg med over 20 ansatte.
I forbindelse med opkøbet har Holbøll købt en grund i Holbæk, hvor firmaet får sit Vestsjællandske brohoved.
- Holbæk er også en kommune, som viser, at de gerne vil fremad, så det er helt klart et område, vi vil gøre meget for at stå stærkt i, siger Carl-Ole Holbøll.
Flere opkøb kan ifølge direktøren komme på tale, hvis muligheden byder sig, selv om det kræver noget energi, for der er ingen vej uden om vækst, fastslår han.
- Vi ekspanderer, for enten så udvikler man, eller også afvikler man. Så vi ser kun én vej, og det er fremad. Og mon ikke, når jeg er 75, at vi så omsætter for et par milliarder, lyder det fra Holbølls adm. direktør.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125