LICITATIONEN MENER: Whistleblower eller illoyal medarbejder - Danske Bank må ud af sumpen
Sagen om gældsskandalen i Danske Bank skulle have været fejet godt ind under gulvtæppet, men har nu trukket bukserne af en lang række topfolk i den i forvejen hårdt plagede bank.
Som ansvarlig virksomhed er det helt naturligt først at afdække de økonomiske konsekvenser i kølvandet på sagen og det er, som formanden for Danske Bank, Karsten Dybvad siger, rettidig omhu at hensætte de nødvendige midler til kompensation og andet.
Selvom det også lyder fornuftigt, at banken dernæst prioriterer kontakten med de kunder, som de uretmæssigt har hevet penge op af lommen på, så er det som at skyde sig selv i foden, når man bevidst nedprioriterer ikke at informere bredt om sagen.
Det rammer Danske Bank voldsomt på både troværdighed og hæderlighed og udstiller også både bestyrelsen og den øvrige topledelse i forhold til dømmekraft.
Det er Berlingske og TV2, som har afdækket sagen med hjælp fra folk, som har været så tæt på begivenhederne, at det har været muligt både at bånde møder og præsentere interne papirer.
Om det er en whistleblower, som udviser rettidig omhu eller det er en illoyal medarbejder, som skubber informationerne videre til pressen, afhænger af øjnene, der ser.
Det er oplagt, at Danske Banks primære forpligtelse gælder de forurettede kunder. Men, at man forsøger at lægge låg på sagen, ender nu med at påføre banken voldsomme ridser i lakken, når det gælder hæderlighed og troværdighed.
Artiklen er en del af temaet Lederen.