23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ikeas nye varehus i København skrumper til halv størrelse

Det nye Ikea-varehus på Kalvebod Brygge i København bliver næsten halvt så stort som oprindelig planlagt. Det oplyser den svenske møbelgigant forud for offentliggørelsen af en ny lokalplan for det længe ventede varehus i hjertet af hovedstaden.



Den oprindelige plan, som blev lanceret i 2016, lød på et varehus på 37.000 kvadratmeter. Dertil ønskede Ikea at opføre knap 500 ungdomsboliger og et Cab Inn-Hotel.



Dengang var varehuset planlagt til at stå klar i 2019 eller 2020. Men forbrugernes ændrede indkøbsvaner - hvor flere i dag ønsker varer bragt hjem til døren - medførte, at Ikea besluttede at ændre på planerne i retning af et mindre cityvarehus.



Nu er der i stedet tale om at opføre et varehus på omkring 19.000 kvadratmeter.



- Det betyder dog ikke, at der er skruet ned for ambitionen om at skabe et varehus, der er tilpasset byen og måden, københavnerne lever i og bruger byen på, lyder det fra Anders Lyhne Nordtorp, ekspansionschef i Ikea Danmark i en pressemeddelelse.



Københavns Kommune offentliggør en af de nærmeste dage lokalplanen for området omkring Kalvebod Brygge, hvor Ikea København nu forventes at stå færdigt i 2023. Lokalplanen skal drøftes 9. november i Københavns Kommunes Teknik og Miljøforvaltning, hvor planen forventes at blive endelig vedtaget, fremgår det af meddelelsen fra Ikea.



Nytænkning

Ifølge Ikea er det nye københavnske varehus en nytænkning, hvor lageret fylder en langt mindre end i de traditionelle varehuse.



- Hvor kunderne før er kørt i bil ud af byen til varehuset, selv har hentet møblerne på lagret og fragtet møblerne med hjem, skaber vi nu et varehus, hvor alt der kan transporteres hjem i vores blå Ikea poser er på hylderne, mens større møbler bestilles og leveres direkte hjem til kunderne, siger Anders Lyhne Nordtorp.



Han tilføjer, at varehuset samtidig skal øge tilgængeligheden for de mange mennesker - for gående, cyklister og københavnerne, der kommer med tog, bus og metro.



Derudover er der lagt vægt på ambitionen om at skabe grønne arealer omkring projektet. Lokalplanen lægger op til, at der etableres et rekreativt grønt område på taget af Ikea København og et grønt parkstrøg, der skal binder bydelen sammen fra Bernstorffsgade og Otto Busses Vej, fremgår det.



- Med nærværende lokalplan tages der højde for Københavns grønne profil ved at skabe et reakreativt grønt areal, som kan bidrage til at skabe et bæredygtigt by- og lokalmiljø i området omkring Kalvebod Brygge med fokus på biodiversitet og liv, siger Anders Lyhne Nordtorp.



Certificeret bæredygtigt

Foruden at skabe et grønt område for københavnerne er det Ikeas ambition, at varehuset bliver BREEAM certificeret, der er verdens førende metode til at vurdere bygningers bæredygtige standard.



- Vores ambition er at bygge et bæredygtigt flagship varehus, som på alle måder viser vejen for et miljørigtigt varehus, hvor affaldssortering, genbrug, vand- og energioptimering samt effektiv og sammenhængende person- og godstransport er i højsædet, siger Anders Lyhne Nordtorp.



De resterende 16.500 kvadratmeter, som Ikea råder over, foreligger der ikke aktuelle byggeplaner for. Her leder Ikea efter en partner, som ifølge ekspansionschefen kan skabe værdi og sammenhæng i området.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.166