Det er positivt, at landets største entreprenørkoncern melder ud om, at man vil sætte ekstra fokus på bæredygtighed. Men initiativet bør følges op af en konkret vision og ambition for indsatsen. Sådan lyder vurderingen fra Torsten Sack-Nielsen, som er forskningsleder ved Forskningscenter for byggeri, energi, vand og klima på VIA University College.
- I sin kommunikation skal man selvfølgelig have en klar vision om målsætningen. Og her er det nok nødvendigt, at man kommer lidt tættere på, for at undgå at bæredygtighedsbegrebet bliver udvasket. Man skal vise, at der følger en konkret ambition med. Det kan godt formuleres, så det bliver en strategisk indsats, siger Torsten Sack-Nielsen, som er ekspert i bæredygtigt byggeri.
Han forholder sig til, at Aarsleff etablerer en ny intern kompetenceenhed, et såkaldt ECO Center, som skal koordinere koncernens indsats inden for bæredygtighed. Men der er endnu ikke sat konkrete mål for, hvad virksomheden vil opnå på området.
- Hvis man mener det alvorligt, tror jeg også godt, at man kan sætte tal på. Det vil være et stærkt signal at fortælle helt konkret, hvor man gerne ser, at indsatsen skal føre hen. Går man eksempelvis efter en CO2-reduktion, cirkulær økonomi, ressourceforbrug, eller en bred vifte af bæredygtighedsparametre? Hvad er det specifikt, man vil opnå - også i forhold til, hvad man har gjort tidligere?, siger Torsten Sack-Nielsen.
Særlig rolle for topchefen
Han peger på, at Aarsleffs topchef Jesper Kristian Jacobsen i sin rolle som formand for regeringens klimapartnerskab for byggeri og anlæg har haft særlig bevågenhed omkring virksomhedens bæredygtighedsindsats.
- Der følger en særlig forpligtelse med, når man sidder i det panel. Virksomheden er nødt at vise sin ambition og have førertrøjen på. Det bliver interessant at følge, hvor Aarsleff er på vej hen, siger Torsten Sack-Nielsen.
Hos den grønne tænketank Concito tager man også godt imod Aarsleffs initiativ.
- Det er utrolig positivt, at Aarsleff tager initiativ til at løfte deres indsats for bæredygtigt og mere klimavenligt byggeri op på et niveau, hvor de sørger for at koordinere indsatsen i virksomheden, siger Camilla Damsø Pedersen, seniorkonsulent og projektleder for bygninger og grøn omstilling hos Concito.
- Det sender et signal fra ledelsen om, at det er et område, som Aarsleff vil fokusere på og viser også udenfor virksomheden, at man tager udfordringen seriøst, tilføjer hun.
Camilla Damsø Pedersen fremhæver, at bygge- og anlægsbranchen står for en stor andel af Danmarks CO2-udledning, og at Aarsleff som en af de største spillere i branchen dermed kan være med til at gøre en forskel på klimaområdet.
Klimaregnskaber
Når det gælder den konkrete indsats lyder hendes anbefaling, at virksomheden i første omgang kortlægger den reelle klimabelastning og potentialet for at nedbringe denne.
- Det rigtige for dem kunne være at få indført klimaregnskaber for bygninger og projekter. Det kan være sværere for en bygge- og anlægsvirksomhed end en traditionel produktionsvirksomhed. Der er nemlig et behov for at få udviklet en række ensartede metoder til at beregne CO2-udledningen fra de materialer der bruges i byggeriet, siger Camilla Damsø Pedersen og tilføjer:
- Men det giver god mening at starte processen op ved at udarbejde en strategi og vision for, hvor virksomheden vil bevæge sig hen. Herunder kan man kortlægge indsatsområder for at reducere klimabelastningen.