23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kritisk Femern-rapport får hård politisk medfart

En ny rapport, som færgerederiet Scandlines står bag, maler et særdeles dystert billede af økonomien i Danmarkshistoriens hidtil dyreste anlægsprojekt, den kommende faste Femern-forbindelse.

Ifølge analysen, som er udarbejdet af konsulentfirmaet Kraka Advisory, står staten til et tab på mindst 3 og mere sandsynligt op mod 32 mia. kroner på tunnelforbindelsen mellem Danmark og Tyskland.

Dermed kan økonomien i projektet ikke længere betegnes som robust, men vil påvirke statsfinanserne voldsomt, lyder konklusionen.

- Perspektiverne for skatteborgerne, som kommer til at betale regningen, når Femern-tunnelen med al sandsynlighed rammer gældsfælden, er dystre, siger Søren Poulsgaard Jensen, adm. direktør for Scandlines, i en pressemeddelelse.

Han tilføjer, at både for Scandlines og andre konkurrenter i trafikkorridoren er perspektiverne ved konkurrence fra en i sidste ende skattefinansieret underskuds-tunnel både skræmmende og unfair.

På Christiansborg blev den 28 sider lange rapport dog i går omgående fejet af bordet hos såvel regering som opposition.

Gamle oplysninger
- Krakas analyse bygger desværre i vid udstrækning på gamle oplysninger og misforståelser, og deres konklusioner er derfor helt forkerte, lyder det i en skriftlig kommentar fra transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Analysen giver på ingen måde anledning til at rejse tvivl om økonomien i projektet. De seneste beregninger bekræfter en solid økonomi, med en tilbagebetalingstid på under 30 år, fortsætter ministeren.

En enig forligskreds, der repræsenterer et bredt flertal i Folketinget, besluttede i april at igangsætte anlægsarbejdet.

Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 mia. kr. i 2015-priser. Femern-forbindelsen skal brugerfinansieres, og indtægterne skal gå til at tilbagebetale de lån, der har finansieret tunnelen, som efter planen skal åbne medio 2029. Det er samme model, der har finansieret Storebælt- og Øresundsforbindelsen.

Men ifølge Krakas analyse er der sket forandringer i seks centrale forudsætninger for Femern-projektets økonomi.

Det drejer sig om:
- Markant mindre trafik i 2019 end forventet i trafikprognosen
- Takstnedsættelser på Storebæltsbroen
- Opdaterede forventninger til vækst i indkomst pr. indbygger og befolkningsvækst
- Nye bindende målsætninger om CO2-reduktion
- Dårligere lånevilkår for Femern A/S
- Justeringer af anlægsbudgettet, anlægsperioden og EU-støtten til projektet.

På den baggrund anbefaler rapporten at der foretages en grundig gennemgang af Femern-projektets økonomi, som kan danne baggrund for en fornyet politisk stillingtagen til projektet på et opdateret grundlag.

Men i Transportministeriet køber ministeren ikke analysens forudsætninger.

- At benytte de senere års udvikling i personbiltrafikken på Rødby-Puttgarden som dokumentation for, at trafikprognosen overvurderer trafikken på den faste forbindelse over Femern Bælt, er fagligt helt skæv. Kraka ser åbenbart bort fra sammenhæng mellem pris og efterspørgsel, og i den sammenhæng især, at overfartspriserne er steget markant mere end den almindelige prisudvikling, siger Benny Engelbrecht.

Han peger på, at det er dokumenteret i en analyse af færgetrafikken mellem Østdanmark og Tyskland, som konsulentfirmaet Incentive udførte for ministeriet i 2019.

Ifølge transportministeren har analysen også overset de officielle danske forventninger til renten på den 10-årige statsobligation, som ligger til grund for finansieringen af tunnelen. Ifølge Finansministeriets økonomiske redegørelse fra august 2020 forventes renten først at være oppe på 4 pct. om 20 år.

- Det svarer til en realrente på 2 pct. p.a. I den mellemliggende periode er renten betydeligt lavere. Aktuelt har Femern A/S optaget lån til en realrente på omkring nul pct., skriver ministeren.

Statsstøtteafgørelse
Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse fra marts 2020 begrænser mulighederne for yde statslån til Femern A/S. Men transportministeren fremhæver, at vilkårene netop er fastsat, så projektet fortsat kan brugerfinansieres.

- Der er således ikke tale om, at statskassen skal yde tilskud til projektet, lyder det fra Benny Engelbrecht.

En enslydende melding kommer fra Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre. Han betegner Scandlines-rapporten som stærkt tendentiøs og med fejlagtige påstande.

- Det er velkendt, at Scandlines har en stærk økonomisk interesse i at så tvivl om grundlaget for Femern-projektet. Og at rederiet har brugt mange ressourcer på dette i de seneste år. Jeg ser således denne rapport, der er bestilt og betalt af Scandlines, som et partindlæg, så den ændrer ikke min opfattelse af, at vi har et robust projekt siger Kristian Pihl Lorentzen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109